Blåbær kan bidra mot diabetes 2

Blåbær og druer kan hjelpe mot livsstilssykdommen, men juicedrikking kan gi motsatt effekt.

Published
 (Foto: Arnfinn Christensen, forskning.no.)
(Foto: Arnfinn Christensen, forskning.no.)

Et økt fruktinntak har vært anbefalt som ett av flere tiltak for å forebygge mange kroniske sykdommer, deriblant diabetes 2, påpeker forskerne i studien.

Men muligens er det ikke likegyldig hva slags frukt du putter i munnen.

Frukt og bær inneholder i varierende grad både fibre, antioksidanter samt andre kjemiske forbindelser som kan påvirke kroppen.

- Funnene våre gir ny dokumentasjon på at visse enkeltstående frukter kan være spesielt gunstige for å redusere risikoen for diabetes 2, sier ernæringsforsker Qi Sun ved Brigham and Women's Hospital.

Med seg på det nye arbeidet, nylig publisert i British Medical Journal, har han forskere fra blant annet anerkjente Harvard School of Public Health.

Analyse av flere studier

Folk som spiste minst to porsjoner ukentlig av hele frukter - særlig druer, blåbær og epler og pærer - hadde 23 prosent lavere diabetes 2-risiko enn folk som spiste svært lite - mindre enn en porsjon i måneden.

Forskerne så også koblingen ved inntak flere ganger i uken av rosiner.

Et eksempel på en porsjon kan være en kopp blåbær eller druer, eventuelt et lite eple, eller oppkuttet frukt i en kopp.

Mer om porsjonsstørrelser hos amerikanske National Institutes of Health.

Tidligere innsamlede data fra totalt tre studier med nesten 190 000 personer som samlet sett dekker perioden 1984-2008, er analysert.

Over 12 000 av disse (6,5 prosent) utviklet diabetes 2 i løpet av tidsrommet. 

Juice kan bidra til økt risiko

Forskerne så også nærmere på inntaket av eplejuice, appelsinjuice, grapefrukt - og andre juicetyper.

De som drakk en eller flere porsjoner med fruktjuice daglig (en porsjon er et vanlig kjøkkenglass) økte diabetesrisikoen med så mye som 21 prosent.

Samtidig kan det å kutte ut tre glass med juice ukentlig, bidra til at risikoen senkes noe, nærmere bestemt med 7 prosent, analyserer forskerne seg fram til.

Den glykemiske indeksen for de enkelte fruktene, som forteller hvor raskt karbohydratene forbrennes, så ikke ut til å være viktig for påvirkning på diabetesrisikoen, opplyser Harvard i en pressemelding.

Forskerne tror derimot forklaringen på gunstig effekt kan ligge i hvilke stoffer fruktene inneholder mer eller mindre av. Foreløpig vet de ikke hvilke stoffer som er mer fordelaktive.

Blåbærspisere sunnere og sprekere?

Det forskerne rapporterer er en sammenheng mellom inntaket av visse frukttyper og en redusert diabetesrisiko.

Dette innebærer at de ikke kan utpeke antioksidanter eller andre stoffer i fruktene som en direkte årsak, at de kan være en av flere faktorer som hjelper til med å redusere risikoen.

For eksempel kan de ikke utelukke at folk som spiser blåbær samlet sett spiser litt sunnere og/eller trener mer enn folk som hiver innpå svisker eller bananer.

Følgende frukter ble studert nærmere i studiene; druer (eller rosiner), fersken, plommer (eller svisker), aprikos, bananer, cantaloupe-meloner, epler, pærer, appelsiner, grapefrukt, jordbær og blåbær. 

Referanse:

Isao Muraki, m.fl. Fruit consumption and risk of type 2 diabetes: results from three prospective longitudinal cohort studies BMJ 2013; 347 doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.f5001