Trening hjelper ikke mot menssmerter

En britisk forsker mener det ikke er noen grunn til å anbefale fysisk aktivitet mot menssmerter.

Publisert

- Troa på at trening er en effektiv behandling har rådet i mange år, sier forsker Amanda Daley fra Birmingham University til BBC.

Men resultatet fra en ny undersøkelse – samt en rekke andre funn – tyder på at det ikke finnes noen slik effekt.

Ingen sammenheng

Daley og kollegaene hennes har fått 654 universitetsstudenter til å svare på en rekke spørsmål om menstruasjon, treningsvaner og en hel del andre saker som kan påvirke menstruasjonssmerter.

Resultatene viste at de fleste – 72 prosent – ikke hadde nevneverdige problemer med vondt i magen under menstruasjonen. De resterende 28 prosentene hadde moderate til store smerter. Men det så ikke ut til at trening hadde noen innvirkning på tallene.

Etter å ha tatt høyde for forskjeller i humør, etnisitet, vekt, røykevaner og prevensjonsbruk fant forskerne ingen sammenheng mellom treningsmengde og graden av menssmerter.

Trening er sunt

Resultatene tyder altså på at det ikke er noen grunn til å anbefale trening spesielt for jenter som sliter med månedlige mageonder. Derimot finnes det medisiner som kan lindre smertene.

Og når det er sagt, er det så klart ingen årsaker til å kaste treningsrådene på dynga, sånn generelt. Det finnes svært mye forskning som peker mot at fysisk aktivitet har mange positive effekter på helsa.

Referanse:

H. Blakey, C. Chisholm, F. Dear, B. Harris, R. Hartwell, A.J. Daley, K. Jolly, Is exercise associated with primary dysmenorrhoea in young women?, BJOG, 14. mai 2009.

Lenker:

BBC News: Exercise ‘no aid’ for period pain

Les rapporten: Is exercise associated with primary dysmenorrhoea in young women?