Bra å trene selv om du legger på deg

Om du fråtser i matveien i jula, kan noen av de negative effektene forebygges med trening.

Publisert
Trening kan motvirke effekten av noen dager med høyt kaloriinntak. (Foto: AnneCN/Flickr Creative Commons)
Trening kan motvirke effekten av noen dager med høyt kaloriinntak. (Foto: AnneCN/Flickr Creative Commons)

Ribbe, pepperkaker og juleøl kan legge seg på sideflesket. Men det er ingen grunn til å la være å trene i jula av den grunn.

Ny studie fra britiske University of Bath viser at trening kan motvirke negative effekter på kroppens forbrenning, selv om du samtidig spiser så mye at du legger på seg.

I undersøkelsen ble 26 menn i alderen 18 til 32 satt til å overspise i en periode på sju dager. Deltagerne var i utgangspunktet i god fysisk form.

Med og uten trening

Halvparten av gruppa ble satt på et program med redusert fysisk aktivitet. Disse gikk med skritteller og fikk gå maks 4000 skritt om dagen, samtidig som kaloriinntaket skulle øke med femti prosent.

Den andre halvparten skulle være fysisk aktive, og ble bedt om å trene 45 minutter på tredemølle hver dag.

Treningsgruppa fikk på individuell basis en diett med enda flere kalorier enn gruppa som ikke trente. Dette skulle dekke det økte kaloribehovet som gikk med til treningsøktene.

Økte i vekt

Begge grupper gikk opp i vekt, noe som var hensikten med studien. Det var særlig magen som vokste, noe som ble vist ved å måle livvidden på deltakerne.

Gruppa med lite aktivitet gikk opp 2,7 kilo i gjennomsnitt på en uke, mens treningsgruppa ble 1,6 kilo tyngre i snitt.

Blodprøver og andre tester viste hvordan kroppene deres reagerte. Deltakerne som ikke trente, ble mindre følsomme for insulin. Det kan på sikt gi insulinresistens, som henger sammen med overvekt.

Trening motvirket denne negative effekten, selv om også deltakerne i treningsgruppa ble rundere rundt livet.

Trening forebygger

- Dette er en interessant studie, sier professor Arild Chr. Rustan ved Avdeling for farmasøytisk biovitenskap ved Universitetet i Oslo (UiO).

Han sier at resultatene ikke er uventet. Forskerne vet at om vi spiser mye og legger på oss, kan det også få negative konsekvenser for forbrenningen av sukker og fett i kroppen.

I studien ble det påvist at cellene i kroppen reagerte dårligere på insulin etter bare sju dager med høyt kaloriinntak. I gruppa som trente daglig, oppsto imidlertid ikke denne negative effekten. Det ble også tatt prøver som påviste endringer i fettvevet.

- Studien viser at trening har en forebyggende effekt, sier Rustan.

Kan motvirke

Det er ikke bortkastet å trene, selv i jula, og selv om du legger på deg. (Foto: Colourbox.com)
Det er ikke bortkastet å trene, selv i jula, og selv om du legger på deg. (Foto: Colourbox.com)

Både diabetes type 2 og tilstanden kjent som metabolsk syndrom knyttes til at cellene i kroppen over tid reagerer dårligere på insulin. Derfor er forskere opptatt av å finne ut hva som kan motvirke utvikling av insulinresistens.

Trening kan ha en viktig effekt i seg selv, uansett om man skulle gå litt opp i vekt.

- De fleste spiser kanskje litt mer enn vanlig i jula. Dersom du samtidig greier å opprettholde fysisk aktivitet, vil det sannsynligvis ikke føre til skadevirkninger, sier Rustan.

Han understreker at en uke fra eller til ikke betyr så mye. Om du vil ha god effekt av trening, må du trene jevnlig og regelmessig.

Det samme gjelder kostholdet: Det er dagligkosten som betyr noe, og den beste måte å gå ned i vekt på er en kombinasjon av fysisk aktivitet og færre kalorier.

Den britiske studien er publisert i tidsskriftet The Journal of Physiology.

Referanse:

Jean-Philippe Walhin mfl.: “Exercise counteracts the effects of short-term overfeeding and reduced physical activity independent of energy imbalance in healthy young men,” The Journal of Physiology, 15. desember 2013 (online before print 28. oktober 2013).