Østrogen mot HIV-infeksjon

Australske forskere har funnet en billig, naturlig og lett tilgjengelig metode for å redusere HIV-infeksjonsfaren hos menn.

(Foto: www.colourbox.no)

Påføring av østrogen gjør at hudens naturlige keratinlag blir tykkere. Keratin er et fiberdannende protein som styrker huden.

Dermed beskyttes mannen mot infeksjon, ved at HIV-viruset blokkers ute fra de sårbare Langerhans-cellene i forhuden. Det er vanligvis her HIV kommer inn i kroppen hos menn.

Resultatene fra studien ble publisert i journalen PLoS ONE tidligere denne måneden.

Redusert keratin

Når kvinners østrogennivå reduseres etter menopause, øker sannsynligheten for å få HIV med mellom fire og åtte ganger.

Dette er fordi huden i vagina etter menopause produserer mye mindre keratin, og gir derfor Langerhans-cellene der mindre beskyttelse mot viruset.

På grunn av denne reduserte keratinproduksjonen, får også kvinner oftere urinveisinfeksjoner etter menopause, og østriol har i lang tid blitt brukt i behandling av slike infeksjoner. Østirol er en billig og lett tilgjengelig form for østrogen.

Ett av utgangspunktene for denne studien var at mannens forhud deler mange av disse karakteristikkene med vagina etter menopause.

Omdanner

Forskerne testet forhuden til seks menn mellom 30 og 65 år, som undergikk en frivillig kirurgisk omskjæring.

De to ulike østrogenreseptorene ERα og ERβ ble oppdaget, noe som viser at huden er i stand til å omdanne østriol til keratin. Deretter ble mennenes indre forhud testet.

Produksjonen av keratin starter under 24 timer etter at østrogenet påføres, og den økte produksjonen varer rundt 5 dager etter at behandlingen stanses.

Forskerne satte i gang et forsøk over to uker, hvor tolv menn ble behandlet med østrogen.

Det ble klart at denne behandlingen økte produksjonen av keratin, og dermed forsterket kroppens naturlige forsvar mot virusinfeksjon.

- Fungerer som en sperre

- Keratin på huden vår fungerer som en sperre for virusinfeksjoner. Vi håper å kunne forsterke denne sperren, ved å bruke en naturlig og svak form for østrogen, sier professor Roger Short ved det medisinske fakultetet ved universitetet i Melbourne, til forskning.no.

- Vi valgte østriol også fordi det er et hormon som finnes naturlig i mannens urin, sier Short.

- Alle menn og kvinner produserer østriol, så vi tilsetter ikke kroppen noe fremmed, sier han.

Omskjæring

Studier i Sør Afrika, Kenya og Uganda har vist at omskjæring hos menn kan redusere sjansen for å bli HIV-smittet med over 60 prosent.

Dette skjer sannsynligvis fordi den tynne huden inne i forhuden er full av såkalte Langerhans-celler.

Disse cellene er egentlig del av kroppens naturlige forsvar mot HIV-smitte, men når cellene blir utsatt for store mengder virus, mister de denne egenskapen og fungerer i stedet som bærere av viruset.

Så i stedet for å fjerne forhuden ved omskjæring, bestemte forskerne seg for å prøve å forsterke Langerhans-cellenes naturlige forsvar, ved å påføre et tynt lag østriol.

Tykkere keratinlag

- Østrogenet gjør at det tynne laget med keratin som beskytter Langerhans-cellene blir tykkere, og dermed reduseres sjansen for å bli HIV-smittet, sier Short.

Han mener imidlertid at flere studier må gjøres på dette området, for å finne ut hvor effektiv denne enkle behandlingen virkelig er.

- Den kan vise seg å være et godt alternativ til kirurgisk omskjæring, sier Short.

Professoren ser for seg en utvikling av en østrogenkrem som kan brukes som et glidemiddel sammen med kondom, som kan beskytte både menn og kvinner mot HIV-smitte.

- Kan redusere smittefaren drastisk

Han sier at denne behandlingen kan være spesielt interessant i land og kulturer der omskjæring av menn ikke er akseptert.

- Spesielt i land som Kina, India og i store deler av Sør-Øst Asia, hvor omskjæring er kulturelt uakseptabelt, kan denne behandlingen bli svært effektiv, sier Short.

- I store deler av verden er også kondomer lite tilgjengelige. Denne behandlingen kan redusere smittefaren drastisk også uten bruk av kondom.

En rekke nye kliniske studier er planlagt for å finne ut hvor mye østriol som trengs for å oppnå optimal effekt. Studien fra universitetet i Melbourne har fått mye internasjonal oppmerksomhet.

- Som vanlig så får ikke forskning på HIV og AIDS så mye oppmerksomhet i vestlige land, fordi vi tror at sykdommene er et u-landsproblem. Men responsen fra India og de afrikanske landene syd for Sahara har vært overveldende, sier Short.

Andrew J. Pask, Kerry J. McInnes, David R. Webb, Roger V. Short; Topical Oestrogen Keratinises The Human Foreskin and May Help Prevent HIV Infection; 4. juni 2008.

University of Melbourne: Oestrogen applied to the human penis could stop the spread of HIV