P(r)oppet med antioksidanter

Fullkornprodukter som popkorn og frokostblanding er stappfulle av helsebringende antioksidanter kalt polyfenoler.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com)
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com)

Fullkorn

Fullkorn kan være bade hele og bearbeidede kjerner. De kan være knust, skåret, eller malt til fullkornmel.

Det kan for eksempel være hvete, rug, havre, ris, mais eller linfrø.

Det avgjørende er at alle delene av kornet er tatt med – også skall og kim. Det er nemlig her de fleste helsebringende stoffene befinner seg.

Det er en utbredt misforståelse at fullkornsbrød skal inneholde synlige kjerner, ifølge nettstedet matportalen.no som presenterer forbrukerrettet informasjon fra forskningsmiljøer og myndigheter.

Fullkornsbrød kan like gjerne være bakt på fullkornmel, slik at kjernene ikke synes. Dermed trenger ikke fullkornsbrød å se så grovt ut.

Brød bakt av for eksempel hvit hvete som er lyst fullkornmel, kan være vanskelig å skille fra lyst brød som ikke inneholder et gram fullkorn. Mørkt brød er heller ingen garanti for fullkorn.

- Det finnes mange ”juksebrød” i butikkhyllene. Det er brød som ser mørke ut, men som er farget mørkt med for eksempel malt, og reelt ikke inneholder spesielt mye fullkorn – om noe, skriver Matportalen.

- Sist men ikke minst er solsikkekjerner, linfø og lignende ikke fullkorn. Et dryss gresskarkjerner på toppen av brødet gjør dermed ikke brødet til fullkorn.

Kilde:

Matportalen: Hva er fullkorn

Popkorn og frokostblandinger har overraskende høye nivåer av sunne antioksidanter, ifølge en undersøkelse presentert under American Chemical Societys nylig avsluttede nasjonale møte i Washington.

Polyfenoler er en samlebetegnelse på en rekke stoffer som plantene produserer, og som vi får i oss når vi spiser bær, frukt, grønnsaker, nøtter og korn.

Forskere mener polyfenolene er en viktig del av forklaringen på hvorfor disse matvarene har blitt kjent for å redusere risikoen for hjertesykdom, kreft, og andre sykdommer.

Hvete > mais > havre > ris

Nå viser det seg at også fullkornsprodukter som popkorn og frokostblanding er viktige kilder til polyfenoler. Mest av antioksidantene finner vi i hvete, deretter kommer mais, havre og risprodukter.

Tradisjonelt har man tenkt seg at fullkornsproduktene er sunne på grunn av fiberinnholdet.

Kjemiker Joe Vinson tester fullkorn for antioksidanter. (Foto: University of Scranton/Stan Zygmunt)
Kjemiker Joe Vinson tester fullkorn for antioksidanter. (Foto: University of Scranton/Stan Zygmunt)

- Tidlige forskere trodde fiber var den aktive ingrediensen for helseeffekter fra fullkorn, sier Joe Vinson i en pressemelding fra American Chemical Society (ACS).

- Men den siste tiden har polyfenoler kommet frem som potensielt viktigere.

På nivå med frukt og grønnsaker

Den nye studien viser at fullkornprodukter som popkorn og frokostblanding har et antioksidantinnhold som kan sammenlignes med frukt og grønnsaker.

Studien er den første som ser på det totale antioksidantinnholdet i disse produktene, inkludert antioksidanter som er bundet opp av sukkerbindinger. Tidligere undersøkelser har bare sett på de frie antioksidantene.

Antioksidantene antas å ha en helsebringende virkning fordi de fjerner frie radikaler i kroppen. Frie radikaler er stoffer som kan forårsake skader på celler og vev.

- Veldig overraskende

Forskerne undersøkte 38 frokostblandingsprodukter og 20 ulike typer snacks. Av snacksene var popkornet den soleklare vinneren, med mye høyere antioksidantinnhold enn alle de andre produktene.

- Det var veldig overraskende for oss, sa Vinson under pressekonferansen som ble holdt av ACS.

Han fortalte at i USA er 85 prosent av kornproduktene laget av raffinert korn, ikke fullkorn, og kom med en anbefaling om å lese innholdsfortegnelsen på produktene og spise mer fullkorn.

- Lag selv

Vinson anbefaler ikke popkorn som er fullt av smør og salt eller andre mindre sunne saker.

– Lag popkornet selv, så du har kontroll med hva du putter i det, oppfordrer han.

Den samme anbefalingen gir han når det gjelder søte frokostblandinger.

– Det er bedre om du selv bestemmer hvor mye sukker du skal blande i, heller enn at noen andre bestemmer det for deg, sier han.

Lenker:

American Chemical Society: Video fra pressekonferansen om studien

The University of Scranton: Research on antioxidants found in snack foods and cereal presented

Pressemelding fra American Chemical society: Whole grain cereals, popcorn rich in antioxidants, not just fiber, new research concludes