Nå viser det seg at det faktisk også er et stoff i kaffe som kan være godt for magen. (Foto: Colourbox)

Espresso er best for magen

Espressokaffe inneholder et stoff som reduserer syreproduksjonen i magen. Jo lengre kaffebønnene er ristet, jo mer magevennlig er kaffen.

Mange mennesker holder seg unna kaffe fordi det kan gi problemer for magen.

Det er nemlig stoffer i kaffe som irriterer magen og får magecellene til å danne mer syre, og det kan gi halsbrann og sure oppstøt.

Men nå viser det seg at det faktisk også er et stoff i kaffe som kan være godt for magen.

Stoffet N-methylpyridinium (NMP) ser ut til å blokkere for magecellenes evne til å danne saltsyre. Det har tyske og østerrikske forskere funnet ut.

Mørkristet kaffe er best

Dessuten: NMP dannes under ristningen av kaffebønnene, så mørkristet kaffe inneholder mest av stoffet. Det vil si at espressokaffe faktisk kan være bedre for magen enn mildere kaffe.

Kaffe er godt, men ikke nødvendigvis for magen. Mørkristet kaffe, som for eksempel espresso, er den mest skånsomme for magen. (Foto: Colourbox)

– Denne oppdagelsen vil hjelpe en masse mennesker som ikke tåler kaffe så godt, forteller Veronika Somoza fra universitetet i Wien i en pressemelding.

Og kollegaen Thomas Hofmann fra det tekniske universitetet i München uttaler:

– Som kaffeelskere er vi svært begeistrede for dette resultatet.

Mageceller fikk forskjellig slags kaffe

Forskerne utsatte menneskelige mageceller for forskjellige typer kaffe – både vanlig, mørkristet, mild, koffeinfri og såkalt magevennlig kaffe. Og så undersøkte de hvordan cellene reagerte – og fant ut hvilke stoffer i kaffen som endret cellenes syreproduksjon.

De kom fram til at koffein stimulerer dannelsen av magesyre. Det samme gjør katecholer og N-alkanoly 5-hydroxytryptamider, og det er kombinasjonen av disse stoffene som irriterer magen. Resultatene ble presentert på American Chemical Societys årlige møte, som fant sted i forrige uke i San Francisco.

Men til forskernes overraskelse var det altså også et stoff som virker motsatt, nemlig NMP.

Nå vil forskerne eksperimentere med forskjellige typer kaffebønner og ristningsmetoder for å finne ut hvordan innholdet av NMP kan maksimeres.

Dermed er det håp for folk som liker kaffe, men som ikke tåler den.

Malte Rubach, Roman Lang, Carola Weiß, Elisabeth Seebach, Thomas Hofmann og Veronika Somoza: Identification of a coffee compound that effectively inhibits mechanisms of stomach acid secretion in human gastric parietal cells. 21. mars 2010.