Vekttap uten trening?

Et nyoppdaget hormon vil kunne brukes til å utvikle ny medisin som kan øke kroppens energiomsetning og samtidig redusere risikoen for type 2-diabetes – uten trening.

Hvem ville ikke likt se kiloene rase av uten å skulle tvinge seg selv ned til treningssenteret den ene mørke ettermiddagen etter den andre? (Foto: Colourbox)

Hvite fettceller lagrer energi og gjør oss fete.

Brune fettceller brenner kalorier for å holde oss varme og øker kanskje generelt energiforbruket og holder på den måten vekten nede.

1 gram brunt fett forbrenner i upåvirket tilstand 6 kalorier (kcal) om dagen. Mennesker har en del brunt fettvev som barn, men med alderen omdannes det meste til hvitt fettvev.

En biopsi er en vevsprøve som kan stamme fra alle typer vev i kroppen. En biopsi tas fordi man vil undersøke en bestemt vevs mikroskopiske sammensetning.

Et peptid er et nedbrutt protein. Peptider skiller seg bare fra proteiner ved størrelsen.

(Kilde: Netdoktor.dk)

Spis en pille – og gå ned i vekt uten å trene. Det lyder kanskje som science fiction, men på grunn av et nyoppdaget hormon, som naturlig skilles ut i blodet etter en periode med trening, vil det kanskje være en del av framtidens virkelighet.

En internasjonal forskergruppe har påvist at kroppens muskler skiller ut hormonet irisin etter trening. Hormonet har vist seg å være medansvarlig for at kroppens energiomsetning øker naturlig etter trening hos mus.

Det skyldes blant annet at irisin aktiverer et program i de hvite fettcellene som omdanner dem til noe som ligner brunt fettvev. I motsetning til hvitt fettvev, som lagrer energireserver i kroppen, er det brune fettet spesialisert til å omdanne fett til varmeenergi – altså til å forbrenne.

Kanskje også hos mennesker

Inntil videre er dette bare påvist i mus, men forskerne er i gang med å undersøke effekten hos mennesker.

I så fall vil forskerne gå i gang med å utvikle legemiddel som har samme effekt.

– Vi antar at det samme gjelder for mennesker. I så fall vil vi kunne påvirke kroppens energiomsetning på samme måte som trening gjør. Da vil man kunne slanke seg – uten å trene, sier overlege Kurt Højlund fra Syddansk Universitet, som har ledet det danske bidraget til studien.

Resultatene er offentliggjort i det internasjonalt anerkjente tidsskriftet Nature.

Kan bli stort skritt i fedmebekjempelse

Det er ikke ny kunnskap at energiomsetningen blir større når man har trent over tid. Men det er første gang forskere har påvist eksistensen av hormonet irisin, som ser ut til å spille en viktig rolle for denne prosessen.

Økt energiomsetning betyr at du kan spise den samme mengden mat, men likevel legge mindre på deg. Derfor fører ikke irisin nødvendigvis til et vekttap, hvis du spiser usunt og i overdrevne mengder.

Irisin er en peptid som dannes ved spalting av et protein som blir kodet av genet FNDC5. Det uttrykkes i økte mengder i musklene etter en periode med trening. I muskelcellen klippes proteinet i begge ender, slik at det blir til irisin. Etter trening skilles det ut i blodet. Fra blodet transporteres det videre til det hvite fettvevet, hvor det aktiverer programmet for det brune fettvevet – det får det hvite fettet til å omdanne seg til noe som ligner og har samme funksjon som brunt fett.

Normalt er brunt fettvev stort sett forbeholdt barn og enkelte mindre pattedyr, mens voksne mennesker har et minimalt nivå av det. På grunn av de positive egenskapene ville det være et stort skritt i fedmebekjempelsen hvis man kan øke mengden av bruntlignende fettvev – og dermed energiomsetningen – hos voksne mennesker.

– Det er en stor fordel at dette er et hormon som forekommer naturlig. Det øker sannsynligheten for at man vil kunne gi det i tilstrekkelige mengder uten at det gir bivirkninger, sier Højlund.

Uventet sammenheng

Omdanningen fra hvitt til brunt fettvev er inntil videre bare påvist i mus, men forskerne antar at den vil kunne påvises hos mennesker. (Foto: Colourbox)

De danske forskerne har bidratt med muskelbiopsier og blodprøver fra en rekke friske forsøkspersoner som har trent i ti uker i forbindelse med en annen studie på Syddansk Universitet. Prøvene er tatt før og etter treningsperioden.

Ved å sammenligne disse prøvene med muskelvev og blodprøver fra mus kunne de andre forskerne i første omgang identifisere 4–5 proteiner som så ut til å spille en rolle for aktivering av det brune fettvevsprogrammet.

Ut fra ytterligere dyrestudier kunne de fastslå at proteinet som uttrykker irisin så ut til å gi det største utslaget.

Det er en helt ny oppdagelse at den positive effekten av trening på energiomsetningen ikke bare hang sammen med endringer i muskelvevet, men også endringer i fettvevet.

– Det var overraskende for oss at det kommer et protein fra muskelen som signaliserer til det hvite fettvevet. Det hadde vi ikke forutsett, sier Kurt Højlund.

Vil også kunne hjelpe mot type 2-diabetes

I tillegg til en økt energiomsetning kunne man også vise at mer irisin i blodet førte til vekttap og forbedret glukosetoleranse og insulinfølsomhet hos mus. Det tyder på at irisin også vil kunne redusere risikoen for utvikling av type 2-diabetes, og kanskje også brukes i behandling av denne sykdommen.

Forskerne er nå i gang med å dokumentere disse effektene på mennesker. Neste naturlige skritt er å gå i gang med å utvikle et peptid som oppfører seg på samme måte som irisin.

Det blir det første skrittet i retning av å lage et legemiddel som kan øke menneskers energiomsetning og dermed mulighet for å slanke seg og redusere risikoen for type 2-diabetes.

– Det er ikke så mange som har forsket på hvordan man gjør om hvitt fettvev til noe som ligner brunt fettvev. Men hvis man klarer det, og dermed øker energiomsetningen, så vil det kunne hjelpe svært mange mennesker som strever med overvekt, sier Højlund.

Neppe så sunt som mosjon

Højlund medgir imidlertid at det kan være etisk problematisk.

– Hypotetisk sett vil det jo gjøre at vi kan konsumere mer matvarer enn i dag. Det er jo ikke særlig miljøvennlig, så det er en behandlingsform som må brukes med omhu. Dessuten har trening en rekke andre sunne effekter som man sannsynligvis ikke oppnår.

Forskergruppen har tidligere påvist at ti ukers trening forbedrer insulinfølsomheten. Nå har de vist at mer irisin i blodet kunne spille en rolle for denne effekten. Derfor er det ikke bare pasienter med fedmeproblemer som kan få hjelp, også pasienter med type 2-diabetes, eller de som står i faresonen for å få det.

Ifølge Kurt Højlund vil studier på mennesker kunne startes om to år, og et nytt legemiddel vil kunne være på markedet «i nær framtid».

I forskerverdenen betyr det realistisk sett omtrent ti år.