Sov deg slank

Her er et lite hint om hvordan du kan få slankingen til å gå som en drøm: Sørg for å få nok søvn.

Publisert

En studie av mer enn 68 000 kvinner viser at de som sover mindre enn fem timer om natta legger på seg mer over tid, enn de som sover sju timer hver natt.

Det betyr selvfølgelig ikke at du bare kan hoppe over joggeturen og legge deg til å snorke på sofaen isteden.

Dersom du er bekymra for vekta, kan det imidlertid lønne seg å ikke rangle for mye.

16 år

Kvinnene i studien har blitt fulgt siden 1976 gjennom en amerikansk studie kalt Nurses Health Study, og var 30-35 år da den startet. I 1986 rapporterte de hvor mye de sov hver natt, og de neste 16 årene oppga de vekten sin annethvert år.

De amerikanske forskerne har kontrollert for andre forskjeller mellom gruppene, som alder, kroppsmasseindeks, fysisk aktivitet og matvaner.

Damene som fikk lite søvn hadde en 32 prosent høyere risiko for “kraftig vektøkning” definert som å ha lagt på seg 15 kilo eller mer.

I tillegg hadde de en 15 prosent større risiko for å ha blitt overvektige i løpet av de 16 årene studien varte.

Den største studien

Kvinnene som sov fem timer eller mindre veide gjennomsnittlig 2,5 kilo mer enn kvinnene som fikk sju timers søvn da studien startet.

I tillegg la de på seg gjennomsnittlig 0,7 kilo mer i løpet av de neste 10 årene.

Dette er den største studien som har sett på sammenhengen mellom søvnvaner og vektøkning over tid.

- Flere andre studier har vist at på et gitt tidspunkt er det slik at mennesker som sover mindre veier mer, men dette er en av de første studiene som viser at redusert søvn øker risikoen for vektøkning over tid, sier Sanjay Patel ved Case Western Reserve University i Cleveland, Ohio, i en pressemelding fra American Thoracic Society. Patel har ledet studien.

Sov mindre, spiste mindre

Forskerne mener det er et viktig poeng at kvinnene som sov lite faktisk spiste færre kalorier enn de som sov lenger.

Dette peker i motsatt retning av den vanlige oppfatningen om at det er overspising blant de med søvnmangel som forklarer denne typen vektforskjeller.

Det er nemlig ikke så enkelt å se hva som kommer først, dårlige sovevaner eller vektøkning. Mennesker som får nok søvn kan også være påvirket av andre faktorer som holder vekta nede.

- Tidligere studier har vist at bare noen få dager med søvnmangel fører til at hormonene som kontrollerer appetitten gjør folk mer sultne, så vi tenkte at kvinner som sov mindre kanskje spiste mer. Faktum var at de spiste mindre. Det antyder at appetitt og diett ikke forklarer vektøkningen hos kvinner som sover mindre, sier Patel.

Lavere forbrenning, mindre bevegelse

Lavere forbrenning, eller mindre bevegelse på grunn av mindre søvn, kan være årsakene til forskjellene, foreslår Patel.

- Det antyder også åpenbart at det å få folk til å sove mer kan være en relativt enkel måte å hjelpe dem til å gå ned i vekt på, sier han.

Studien gir ingen endelig forklaring på årsakssammenhengene, den påpeker bare at det finnes en sammenheng.

Foreløpig er arbeidet presentert som et sammendrag, i tillegg til en muntlig presentasjon ved den nylig avholdte American Thoracic Society International i San Diego, California. Det er derfor grunn til å vurdere dataene og konklusjonene som foreløpige.

- Gir ikke svaret

- Denne studien gir ikke svaret på hvorfor redusert søvn forårsaker vektøkning, men det finnes noen muligheter som fortjener videre undersøkelser. Mindre søvn kan påvirke personers basale forbrenning (mengden kalorier du forbrenner når du hviler), sier Patel.

- En annen bidragsyter til vektregulering som nylig er oppdaget, kalles “non-exercise associated thermogenesis”, eller NEAT, og refererer til ufrivillig aktivitet, som å fikle med noe eller stå istedenfor å sitte. Det kan være slik at dersom du sover mindre, beveger du deg mindre også, og derfor brenner du kanskje færre kalorier, sier Patel i pressemeldingen.

Lenker:

Pressemelding fra American Thoracic Society: Sleeping less linked to weight gain
www.medpagetoday.org: Conference report: ATS: Women Who Don’t Snooze Enough Gain Weight
Healthfinder (U.S. Department of Health & Human Services): Lack of Sleep Linked to Weight Gain
New Scientist: Sleep your way to a slimmer body