- Brystkreftvaksine virker på mus

Amerikanske forskere hevder å ha funnet en vaksine som hemmer brystkreftutvikling hos mus, og at den kan bli framtidas kur også for mennesker. Norsk forsker er skeptisk.

"Brystkreft er den vanligste kreftformen blant kvinner, ifølge Kreftforeningen."

Forskerne ga mus som var genmanipulert til å utvikle brystkreft, en vaksine med melkeproteinet á-lactalbumin, for å se om kroppen dannet forsvar mot stoffet.

Proteinet er involvert i kvinners melkeproduksjon, men finnes også i de fleste brystkreftsvulster, ifølge forskerne.

Immunreaksjonen som fulgte ga en betydelig beskyttelse mot utvikling av brystkreft hos musene, ifølge forskerne. De mener dette kan være en mulig framtidig vaksine for kvinner som er ferdig med å amme.

- Vi tror at denne vaksinen en dag vil kunne brukes til å forebygge brystkreft i voksne kvinner på samme måte som vaksiner har forebygget mange barnesykdommer, sier immunolog Vincent Tuohy ved Cleveland Clinic Lerner Research Institute til BBC.

Studien er publisert i tidsskriftet Nature Medicine.

Kritisk norsk kreftforsker

Denne typen vaksiner tar sikte på at immunsystemet skal trigges til å drepe de cellene som uttrykker et kreftrelatert protein, i denne studien var det á-lactabumin.

Den amerikanske vaksinestudien er på BBC sine nettsider omtalt som et håp om en brystkreftvaksine, og er altså publisert i et velrenommert tidskrift.

Men kreftforsker og leder av Seksjon for immunterapi ved Radiumhospitalet Gustav Gaudernack ved Radiumhospitalet er svært skeptisk til om funnene vil føre noen kreftvaksine med seg.

- Dette er en av mange tusen dyremodeller hvor man finner en effekt av behandling, i dette tilfellet en vaksine. Men dette er en meget forenklet modell, og jeg tror det vil ta lang tid før den kan brukes på pasienter, sier han til forskning.no.

Brystkreft hyppigst over 50

Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner, og det er mange forskere igang med å finne gode behandlinger og vaksiner.

Gaudernack ikke er optimistisk, men forskerne bak den nye studien mener at deres vaksine kan være en god løsning å bygge videre på, blant annet fordi den peiler ut et protein som ikke finnes i brystet bortsett fra i ammeperioden, og i utvikling av svulst.

Dermed vil en autoimmunreaksjon mot cellene som produserer dette proteinet ikke være konstant, men bare slå inn når proteinet faktisk er der, ifølge forskerne.

Fordi proteinet á-lactalbumin er involvert i melkeproduksjonen, vil en eventuell framtidig vaksine ikke kunne gis til kvinner som skal amme.

I 2008 ble 2 774 kvinner rammet av brystkreft, ifølge Kreftforeningen. Omtrent 80 prosent av de som rammes er over 50 år.

Brystkreft kan også ramme menn. I 2007 fikk 19 menn i Norge brystkreft, ifølge tall fra Kreftforeningen.

V. Tuohy m.fl. An autoimmune-mediated strategy for prophylactic breast cancer vaccination. Nature Medicine. 30. mai 2010.

Hopes for breast cancer vaccine. BBC News, 31. mai 2010