Rengjøringsspray kan gi astma

Har du støv på hjernen og et godt arsenal av rengjøringssprayer i våpenbeltet? Resultatet kan bli astma, advarer spanske forskere.

Det har lenge vært kjent at rengjøringspersonale har større risiko for å utvikle astma, og at rengjøringsmidler i sprayform kan være deler av forklaringa.

Men nå har forskere for første gang undersøkt om slike vaskemidler også kan skape trøbbel for ivrige amatørvaskere. Svaret er ja, i følge professor Jan-Paul Zock og forskerteamet hans fra Municipal Institute of Medical Research i Barcelona i Spania.

Verstinger

- Hyppig bruk av rengjøringssprayer kan være en viktig risikofaktor for utvikling av astma hos voksne, skriver de i en rapport som publiseres i tidsskriftet American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

I gjennomsnitt var risikoen for å utvikle astma 30 til 50 prosent høyere hos mennesker som jevnlig var utsatt for vaskesprayer enn hos andre, står det i ei pressemelding fra tidsskriftet.

Og det er ikke bare hvor ofte du freser rundt med filla som er viktig. Forskerne mener også at risikoen øker med antallet spraymidler du bruker, og antagelig også med typen. De verste produktene ser ut til å være luktsprayer, møbelrensere og rengjøringssprayer for glass.

Stor undersøkelse

Forskerteamet, som ble ledet av Jan-Paul Zock, brukte data fra European Community Respiratory Health Survey (ECRHS I), en av Europas største epidemiologiske studier av sykdommer i luftveiene.

Den inneholdt registreringer av hvordan det stod til med luftveiene til 3500 mennesker fra 10 ulike land, samt spørreskjemaer hvor de undersøkte blant annet hadde oppgitt vaskevanene sine og hvilke produkter de brukte.

Ni år senere ble gruppa fulgt opp så forskerne kunne sjekke hvordan det hadde gått. Resultatene tydet altså på at de som oftest svingte kluten - og sprayen - hadde større risiko for å ende med astma enn andre.

Vet ikke hvorfor

Forskerne er foreløpig ikke sikre på akkurat hvorfor vaskesprayene ser ut til å utløse astma, men de har et par hypoteser.

Det er mulig at sykdommen kan framkalles av irritasjon i lungene eller at stoffer i vaskemidlene gjør kroppen mer følsom. Forskerne tror også at betennelsesreaksjoner kan ha betydning for utviklinga av astma.

Men dersom du tror resultatene er en flott unnskyldning for å legge vaskinga på hylla for godt, må du nok tenke om igjen. Foreløpig tyder nemlig mye på at støv og skitt også kan stelle i stand trøbbel i luftveiene.

Artikkelen publiseres i den andre oktoberutgaven av American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, utgitt av American Thoracic Society.