Skam bedrer håndvasken

Har vi følelsen av å bli observert, øker sannsynligheten for god håndhygiene etter offentlige dobesøk. Men fortsatt gir mange blanke i å vaske hendene grundig, viser studie.

Publisert

15. oktober: Global Handwashing Day!

Global Handwashing Day markeres i mer enn 70 land. Dagen brukes til å opplyse folk om viktigheten av god håndhygiene.

Å vaske hendene grundig med såpe er et enkelt og effektiv tiltak som både begrenser smitte og spredning av mikrober.

Vi bidrar for eksempel til å holde oss friskere gjennom året, og forebygge sykdom som diaré og influensa i befolkningen. På verdensbasis dør eksempelvis rundt én million mennesker av diaré.

Global Handwashing Day fokuserer spesielt på god håndhygiene blant barn, siden denne gruppen rammes hardest av sykdom forårsaket av dårlig hygiene.

Kilde: London School of Hygiene & Tropical Medicine
 

Unnasluntrere haster eller sniker seg mot utgangen uten noe ønske om å røre kranene. Noen stikker kanskje hendene under kaldt vann i få sekunder, og tror at det er godt nok.

Renere sjeler vasker hendene sine skikkelig under rennende lunkent vann med såpe, slik god håndhygiene skal praktiseres.

Nå viser en ny studie at skamfølelse eller flauhet kan hjelpe på hygienen, både hos menn og kvinner. 

Slike følelser kan bli aktivert når unnasluntreren er på vei ut av doen, og blir observert av en annen person som oppdager at håndvask mildest talt ikke er med i vedkommendes planer.

Å bli tatt slik på fersken er rimelig flaut. Det er tross alt barnelærdom å vaske hendene skikkelig etter å ha vært på do. De fleste vil derfor skjemmes litt - vi vil jo ikke bli sett på som eklinger, heller.

- Ikke vær en møkkete unnasluntrer

Det er forskerne fra London School of Hygiene & Tropical Medicine som har undersøkt hva som trigger håndvask. Det har de gjort ved å studere folks reaksjoner på beskjeder som dukket opp på utplasserte lcd-skjermer på engelske offentlige toaletter.

Beskjeder som spilte på sosiale normer var de eneste som hadde god effekt hos begge kjønn. Resultatene viser ellers at beskjeder formulert som typiske påminnelser, var effektive hvis vi kun ser på kvinnene i studien.

Mannfolka reagerte bra på meldinger som spilte på vemmelse, eksempelvis ”Vask det vekk med såpe, eller spis det senere”.

250 000 mennesker var omfattet av undersøkelsen, som viser at bare 32 prosent av mennene vasket hendene med såpe, mens andelen kvinner som gjorde det var 64 prosent.

Som vanlig i slike studier er kvinnene flinkest - og som vanlig gir mange blanke i hygienen.

Kraften i å bli sett

En rekke beskjeder dukket opp på skjermene, som var plassert ved inngangen. Andre eksempler på beskjeder var ”Vann dreper ikke mikrober, det gjør såpe” og ”Ikke vær en møkkete person som lurer seg unna såpe”.

Den enkeltstående meldingen som viste seg mest effektiv var imidlertid: ”Bruker personen ved siden av deg såpe når han/hun vasker seg”?

Forskerne påpeker at det indikerer at toalettoppførsel rett og slett kan bestemmes av om andre folk ser deg. Å tro at du blir observert er antakeligvis nok.

Den nye studien er publisert i American Journal of Public Health.

- Det kan være vanskelig å vite hvilke budskap som er mest effektive når det handler om å endre folks atferd i hverdagen. Derfor er det viktig å uføre eksperimenter i en reell setting for å se hva som fungerer best.

- På den måten kan helsemyndigheter både spare penger, og være sikrere på at tiltakene deres virker, sier Robert Aunger i en pressemelding fra London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Referanse: 

G. Judah, et al. Experimental Pretesting of Hand-Washing Interventions in a Natural Setting. October 2009, Vol 99, No. S2. American Journal of Public Health. DOI: 10.2105/AJPH.2009.164160