Teknologi-stressa?

Hvis du er stressa og sitter pal foran pc-en nesten hele dagen, kan det være en idé å bevege seg litt mer på arbeidsplassen. Her er teknologens enkle anti-stress-tips.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

I et arbeidsliv med stadig høyere krav til inntjening og effektivitet, lurer skumle stressmonstre over skuldra på noen hver.

Mange sitter med blikket plantet i skjernen, og glemmer tid og sted, mens skuldrene er på vei oppover mot øreflippene… 

I anledning engelske Stress Awareness Day i dag, 4. november, serverer forsker Monica Schraefel ved University of Southampton det hun omtaler som nerdevennlige anti-stress-tips. Kanskje kan de fungere for flere også? 

De kretser i hvert fall rundt tre faktorer: bevegelse, pust og tilstrekkelig med søvn.

- Folk som bruker teknologi intensivt i sin arbeidssituasjon har en tendens til å ende opp krumbøyd over pc-ene sine. Ofte legger de seg også til en uvane med å spenne musklene, noe som gjør det vanskelig å slappe av senere, mener hun.

Menneske-datamaskin

Schraefel er tilknyttet det engelske universitetets School of Electronics and Computer Science, og har interaksjoner (samspill/vekselvirkninger) mellom mennesker og datamaskinger som hovedfelt.

Samtidig har hun også vært involvert i et prosjekt der hun utforsket hvordan man kan oppmuntre studenter i 20 årene, som nærmest er limt fast til pc-en, til å tenke helse og fysisk form.

- Jeg ser det som en oppgave for meg å frigjøre teknologinerder fra den utmattende tilstanden (ved pc-en) ved å få dem til å bevege seg, sier Schraefel i et presseskriv.

Hun nærer altså et sterkt engasjement for at teknologer og andre personer, som jobber dagen lang foran pc-en, må være oppmerksomme på de negative effektene stress kan ha på kroppen - og konsekvensene stress kan få for kreativt arbeid.

Her er hennes tips for å stresse ned

Hold deg i bevegelse: Å bevege seg er den beste måten å si til kroppens nervesystem at ting er i orden. Gå en liten tur, gjør noen svingbevegelser med bein og armer, suppler gjerne med håndvekter. Reis deg opp og flytt på noe, oppfordrer Schraefel.

Beveg så mye av kroppen som mulig: Enten du sitter eller står, tenk på at du beveger mange ledd i kroppen ofte.

Bøy, tøy og sirkelbevegelse: Utfør mange forskjellige typer bevegelser.

Pust rolig: Vær oppmerksom på pusten, pust med magen. Schraefel mener også at vi bør puste inn gjennom nesen, og at vi bør ha en lengre utpust.

Sørg for å få nok søvn: Ikke sjekk hvor mye klokka er hvis du skulle våkne om natten.

- Stol på at vekkerklokka gjør jobben sin, å se på klokka og tenke at ”jeg har bare en time igjen å sove, jeg må sovne igjen” vil bare gjøre deg stresset, mener forskeren. Sørg også for at rommet du sover i er mørkt.

-

Hørte jeg noen si kaffepause nå? 

Etterpå kan du for eksempel lese mer her:

Sjekk ut en av bloggene hennes, iamgeekfit, der du kan lese mer om hvordan studenter, forskere og andre kan holde et helsefokus tross mye skjermtid.

Stress Awareness Day, hjemmesiden.