Teknologi-stressa?

Hvis du er stressa og sitter pal foran pc-en nesten hele dagen, kan det være en idé å bevege seg litt mer på arbeidsplassen. Her er teknologens enkle anti-stress-tips.

(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
(Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

I et arbeidsliv med stadig høyere krav til inntjening og effektivitet, lurer skumle stressmonstre over skuldra på noen hver.

Mange sitter med blikket plantet i skjernen, og glemmer tid og sted, mens skuldrene er på vei oppover mot øreflippene… 

I anledning engelske Stress Awareness Day i dag, 4. november, serverer forsker Monica Schraefel ved University of Southampton det hun omtaler som nerdevennlige anti-stress-tips. Kanskje kan de fungere for flere også? 

De kretser i hvert fall rundt tre faktorer: bevegelse, pust og tilstrekkelig med søvn.

- Folk som bruker teknologi intensivt i sin arbeidssituasjon har en tendens til å ende opp krumbøyd over pc-ene sine. Ofte legger de seg også til en uvane med å spenne musklene, noe som gjør det vanskelig å slappe av senere, mener hun.

Menneske-datamaskin

Schraefel er tilknyttet det engelske universitetets School of Electronics and Computer Science, og har interaksjoner (samspill/vekselvirkninger) mellom mennesker og datamaskinger som hovedfelt.

Samtidig har hun også vært involvert i et prosjekt der hun utforsket hvordan man kan oppmuntre studenter i 20 årene, som nærmest er limt fast til pc-en, til å tenke helse og fysisk form.

- Jeg ser det som en oppgave for meg å frigjøre teknologinerder fra den utmattende tilstanden (ved pc-en) ved å få dem til å bevege seg, sier Schraefel i et presseskriv.

Hun nærer altså et sterkt engasjement for at teknologer og andre personer, som jobber dagen lang foran pc-en, må være oppmerksomme på de negative effektene stress kan ha på kroppen - og konsekvensene stress kan få for kreativt arbeid.

Her er hennes tips for å stresse ned

Hold deg i bevegelse: Å bevege seg er den beste måten å si til kroppens nervesystem at ting er i orden. Gå en liten tur, gjør noen svingbevegelser med bein og armer, suppler gjerne med håndvekter. Reis deg opp og flytt på noe, oppfordrer Schraefel.

Beveg så mye av kroppen som mulig: Enten du sitter eller står, tenk på at du beveger mange ledd i kroppen ofte.

Bøy, tøy og sirkelbevegelse: Utfør mange forskjellige typer bevegelser.

Pust rolig: Vær oppmerksom på pusten, pust med magen. Schraefel mener også at vi bør puste inn gjennom nesen, og at vi bør ha en lengre utpust.

Sørg for å få nok søvn: Ikke sjekk hvor mye klokka er hvis du skulle våkne om natten.

- Stol på at vekkerklokka gjør jobben sin, å se på klokka og tenke at ”jeg har bare en time igjen å sove, jeg må sovne igjen” vil bare gjøre deg stresset, mener forskeren. Sørg også for at rommet du sover i er mørkt.

-

Hørte jeg noen si kaffepause nå? 

Etterpå kan du for eksempel lese mer her:

Sjekk ut en av bloggene hennes, iamgeekfit, der du kan lese mer om hvordan studenter, forskere og andre kan holde et helsefokus tross mye skjermtid.

Stress Awareness Day, hjemmesiden.

Powered by Labrador CMS