Lett å dra kortet for langt

Kortbrukere med shoppingbakrus får støtte fra forskerhold. Det er lettere å handle seg blakk med kort enn med kontanter.

- Kort eller kontant?

Spørsmålet fra butikkekspeditøren har blitt en nødvendighet, etter at nordmenn for lengst har kastet seg på kortbølgen.

Det er jo så praktisk å bare dra kortet, i stedet for å plundre med sedler og mynter. Men kan kortbruken også føre til at vi endrer kjøpevanene våre?

- Ja, konkluderer forskerne bak en ny studie.

De mener å ha funnet bevis for at man lettere punger ut ved betaling med kort, i forhold til når man betaler kontant.

Studien er publisert i Journal of Experimental Psychology.

Gjerrige med kontanter

I de fire studiene sammenliknet forskerne bruk av kontanter i forhold til bruk av kredittkort eller gavekort.

Det viser seg at jo mer konkret betalingsmiddelet er, jo mer forsiktig blir man med å bruke pengene.

Sedler og mynter gir som kjent et svært konkret inntrykk av hvor mye man faktisk har å handle for. Forskerne tror dette kan være forklaringen på at vi blir litt mer gjerrige når vi betaler med kontanter, i forhold med kort.

Fiktiv restaurant

I den ene studien ble de drøyt hundre deltakerne presentert for den rikholdige menyen til en fiktiv restaurant.

Deltakerne skulle deretter anslå hvor mye penger de var villige til å bruke på lunsj eller middag på restauranten.

Noen av deltakerne fikk beskjed om at måltidet måtte gjøres opp med kontanter. Andre deltakere skulle se for seg å bruke kredittkort, og ble vist menyer med logoer til kjente kredittkortselskaper.

Det viste seg at de deltakerne så for seg å bruke mer penger på de fiktive måltidene, hvis de fikk bruke kredittkort i stedet for kontanter.

Festmåltid

I en annen studie ble 57 deltakere presentert for alle ingrediensene som måtte til for å lage en typisk festmiddag for seks personer (Thanksgiving-fest). Oppgaven gikk så ut på å anslå hva det samlede måltidet ville koste i innkjøp.

Noen av deltakerne fikk beskjed om at ingrediensene skulle betales med kredittkort. Andre deltakere fikk beskjed om at de samme ingrediensene skulle betales kontant.

(Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)

Det viste seg at de som skulle se for seg betaling med kredittkort, anslo måltidet til å være dyrere, enn de som skulle tenke seg at maten ble betalt kontant.

Forskerne mener at vi har en høyere betalingsaksept ved bruk av plastpenger, i forhold til med den gammeldagse betalingsmetoden.

River i med gavekort

To andre delstudier tok for seg forskjellen i oppfatning av gavekort og kontanter.

Selv om deltakerne ble fortalt at ubrukte gavekort kunne byttes tilbake i kontanter, satt gavekortene løsere i lommen når det gjaldt faktisk forbruk.

I valget mellom dyre og rimelige produkter, valgte deltakere med gavekort gjennomgående dyrere produkter enn når de skulle handle med kontanter.

Forskerne konkluderer med at gavekort blir sett på omtrent som monopolpenger, og at forbruket blir tilsvarende skjødesløst.

Referanse:

Raghubir, Priya and Joydeep Srivastava: Monopoly Money: The Effect of Payment Coupling and Form on Spending Behavior, Journal of Experimental Psychology: Applied, 2008 Vol. 14, No 3.

Last ned artikkelen her: http://www.apa.org/journals/releases/xap143213.pdf

Powered by Labrador CMS