Andelen lystdrevne kjøp synker med tida fra lønningsdagen, mens andelen nødvendigheter øker.  (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)
Andelen lystdrevne kjøp synker med tida fra lønningsdagen, mens andelen nødvendigheter øker. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)

Lønningsdagen styrer shoppinga

Tida som har gått siden siste slump med spenn ankom kontoen påvirker hva slags varer vi kjøper. Og det uavhengig av mengden gryn i banken og prisen på produktene.  

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

De fleste av oss blir nok en smule mer skjødesløse med grunkene når ei rykende fersk månedslønn brenner i lomma. Senere samme måned snur vi mer på skillingen.

Men det er ikke bare mengden penger vi svir av som henger sammen med avstanden fra lønningsdagen, mener amerikanske forskere.

Med ferske penger i pungen, prioriterer vi varer og tjenester som kan gjøre livene våre litt bedre, for eksempel tannkrem som skal gi oss hvitere tenner.

Men jo lengre det er siden lønn, jo mer fokuserer vi på saker som kan opprettholde den levestandarden vi allerede har, for eksempel tannkrem som beskytter mot hull.

Tida styrer

- Ettersom tida går og lønna nesten er borte, ønsker du å holde fast på status quo, sier professor Himanshu Mishra fra University of Utah, ifølge ei pressemelding fra universitetet.

Han understreker imidlertid at effekten faktisk ikke avhenger av hvor mye penger du har igjen på kontoen eller hvor dyre varene er. Det er tida fra sist lønn som styrer fokuset.

- Våre funn er overraskende fordi tidligere forskning alltid har antatt at preferansene er relativt stabile, og ikke forandrer seg mye over tid, sier Mishra.

Lyst eller plikt

Det var egne observasjoner fra studietida som inspirerte professorene Himanshu Mishra og Arul Mishra til å undersøke sammenhengen mellom lønningsdatoen og valgene i varehylla.

De hadde nemlig lagt merke til at innkjøpene hadde en tendens til å bli stadig mer fokusert på opprettholdelse av levestandarden ettersom tida tikket vekk fra siste lønn.

De testet tanken ved å studere innkjøpene til 61 mennesker i en måned. Deltagerne måtte gruppere kjøpene sine etter om varene og tjenestene var noe de hadde lyst på eller noe de synes de burde kjøpe.

I tillegg undersøkte forskerne preferansene til 152 deltagere som kunne velge i en serie av produkter med samme pris og størrelse – for eksempel sjokoladekake, som kan øke velværet, eller frukt, som forebygger god helse.

Nyttig i markedsføring

Andelen lystdrevne kjøp sank med tida fra lønningsdagen, mens andelen nødvendigheter økte, uavhengig av alder, familiestørrelse, tilstedeværelsen av barn i husstanden, pengebeholdning og priser.

De to forskerne mener resultatene kan være nyttige, for eksempel for firmaer som vil markedsføre produktene sine.

Reklame for nye, forbedringsrelaterte saker har kanskje mer appell nær datoene der mange får ny lønn, spekulerer professorene Mishra.

Mens produkter som opprettholder og forebygger antageligvis står seg bedre lengre uti måneden.

Referanse:

H. Mishra, A. Mishra, & D. Nayakankuppam, How Salary Receipt Affects Consumers’ Regulatory Motivations and Product Preferences, Journal of Marketing, Vol. 74, Nr. 5, september 2010.

Powered by Labrador CMS