Papp, papir, plast? Det er muligheten for gjenbruk som avgjør hvor bærekraftig emballasjen er – men hvis du vil ha ekte miljøvennlig innpakning, er det aller best å bruke så lite som mulig.

Hvilken emballasje til takeaway er mest bærekraftig?

SPØR EN FORSKER: En matbutikk vil gjerne pakke inn maten så miljøvennlig som mulig. Det krever flere overveielser enn man skulle tro.

«Vi har en liten butikk med takeaway der vi ønsker at maten skal sendes av sted i den mest miljøvennlige emballasjen. Men det er en jungel å finne fram i hva som er best. Hva mener vitenskapen?»

Nina og Steen fra kaféen Dit Spisekammer i Silkeborg i Danmark håpet nok på et enkelt svar.

Det kan de for så vidt få, forteller Lars Germann, sentersjef og sivilingeniør ved danske Teknologisk Institut:

– Det beste er å ikke bruke emballasje. Et gatekjøkken kan for eksempel servere pølse i brød. Det er vanskeligere hvis man har takeaway fra kafé eller butikk. Da er det nest beste å begrense mengden så mye som mulig, mener Germann.

Emballasje skal også forhindre matsvinn

Emballasje skal ifølge Teknologisk Institut:

  • Beskytte produktet
  • Forlenge holdbarheten
  • Bevare kvaliteten
  • Selge varen
  • Avspeile bedriftens identitet
  • Gjøre transport og håndtering effektiv

Emballasje skal også forhindre matsvinn. Bruker man for lite emballasje, får man dårligere holdbarhet og kanskje mer matsvinn.

Produksjon av matvaren koster nemlig mye CO2 enn emballasjen.

– Vanligvis vil produksjonen av matvarer utgjøre opptil 99 prosent av CO2-avtrykket, mens emballasjen står for de siste 1–5 prosent. Sparer man de siste prosentene og risikerer at maten blir kastet, er det en dårlig investering, sier Germann.

Kilde: Teknologisk Institut

Mindre emballasje – bedre økonomi

All emballasje påvirker klima og miljø – når det skal produseres og når det kastes. Så jo mindre, jo bedre – så lenge maten blir beskyttet.

CO2-avtrykket fra matsvinn er nemlig et mye større problem enn fra innpakning.

Germann påpeker at emballasjen til sushi og tapas noen ganger veier mer enn maten.

– Kanskje dyr takeaway også skal signalisere estetikk og eksklusiv innpakning, men det er ikke nødvendigvis bærekraftig. Uansett hvilken emballasjeløsning man velger, så begrens det mest mulig. Det er både miljøvennlig og rimelig, er rådet hans.

Hvilken type bør man velge?

Nina og Steen lurer også på hva som er best av kartong og plast.

Germann sukker. For selv om Teknologisk Institut har arbeidet med å utvikle emballasje i 30 år, er det fortsatt umulig å gi et enkelt og presist svar.

Hvis det skal monne, må materialene sorteres. Og det er bare mulig hvis:

  1. Kundene er med på å avfallssortere
  2. Kommunen har skikkelig avfallssortering

Samtidig er mye emballasje satt sammen av ulike typer plast, og da kan den ikke gjenvinnes. Det samme gjelder ofte melkekartonger.

– Det er fint å bruke gjenbruksplast, og hvis man kan unngå laminattyper og bruke monoplast, er det også bra. Men det helt avgjørende er om det kan avfallssorteres, påpeker Germann.

Kundene kan også ta ansvar

Ifølge Germann kan andre muligheter være å finne gjenbrukbar emballasje.

Kanskje isen eller drikken kan serveres i et beger av plast eller glass som man kan levere tilbake slik at det kan brukes igjen?

Man kunne også vurdere å la kundene komme med egne beholdere til mat, påpeker Lina Katan som forsker på avfallssortering.

– Den store utfordringen er at matløsningene blir mindre bekvemme. Vi har vent oss til å gjøre veldig lite i hverdagen, sier Katan, som blant annet har fulgt en rekke danske familier som en del av sin forskning.

Slike løsninger krever med andre ord at kundene er med på å legge om vanene sine.

Papir og regler kan være løsninger

Høres det for risikabelt ut for butikken – eller vil man av andre årsaker heller forsøke å finne et materiale som er det mest bærekraftige til emballasje – anbefaler Lars Germann papir.

Papiret bør ikke være laminert eller dekket med voks eller plast. Da kan det ikke gjenbrukes.

– Fordelen med papir er at det er lett å sortere, og nesten alle kan gjøre det, mener Germann.

Lina Katan mener politikerne bør gjøre det lettere å treffe bærekraftige valg.

Ytterligere en anbefaling fra Lars Germann er å snakke med produsenten.

Spør produsenten om emballasjen er produsert så miljøvennlig som mulig, og om den kan gjenbrukes.

Selskapene kan da bruke dette i sin markedsføring, legger Germann til.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no. Les originalsaken på videnskab.dk her.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS