Olav Thon har drevet bedrift siden han var ung, men har fortsatt å være gründer hele livet. Han gikk først av som styreleder i Olav Thon-gruppen da han fylte 100 år i år.(Foto: Martin Solhaug Standal/NTB/Scanpix)
Godt voksne gründere lykkes best
Om du starter et selskap etter fylte 50 år, så er det mye mer sannsynlig at du lykkes med et nytt produkt eller en ny tjeneste på markedet.
Dette slo Facebook-gründer Mark Zuckerberg fast i 2007 da han skulle forklare årsaken til sin suksess.
At unge mennesker er bedre til å komme på gode ideer, er noe mange har trodd. Både innen forskning og entreprenørskap har oppfatningen ofte vært den samme.
Kjente gründere som Steve Jobs og Mark Zuckerberg har jo vist oss at 20-åringer kan etablere verdensledende selskaper.
De samme har flere norske rikinger gjort, som Olav Thon og Kjell Inge Røkke. De startet begge to opp som unge.
Smartest å satse på de unge?
Slike suksesshistorier har kanskje gjort at mange investorer som vil inn i nyetablerte selskaper, tror det er smartest å satse pengene sine på unge folk.
Men når en gruppe forskere i USA undersøkte nettopp oppstartsbedrifter, så fant de at vellykkede gründere gjerne er middelaldrende folk, ikke unge.
De har studert nærmere 3.000 grunnleggere av nye virksomheter i Tyskland i perioden 2008–2017.
Her finner forskerne at det er de som er 50 år eller eldre, som har mest suksess som gründere.
Personer over 50 år har hele tre ganger større sannsynlighet for å introdusere en ny innovasjon på markedet, sammenlignet med gjennomsnittet i utvalget personer som studien omfatter.
Eldre gründere tjener også en god del mer penger på innovasjonene sine.
Riktignok kommer unge oftest opp med flest nye oppfinnelser, totalt sett. Men dette er først og fremst innovasjoner som skal forbedre prosesser og produkter i bestemte bedrifter. For eksempel å lage en ny programvare, anvende ny teknologi eller gjøre et produkt eller en tjeneste mer brukervennlig.
Eldre gründere lykkes bedre med å utvikle helt nye produkter eller tjenester i markedet.
Annonse
Mer enn en god idé
Forskerne mener at hovedforklaringen på funnene, er at eldre drar nytte både av ledererfaring og egne penger når de starter egne firmaer.
De som går fra å ha lønnet arbeid til å starte for seg selv, har også større sannsynlighet for å ansette flere høyt utdannede ansatte, finner forskerne bak studien.
Hans K. Vide er professor i økonomi ved Universitetet i Bergen. Han mener at en annen forklaring kan være at 50-åringer som er i full jobb, gjerne har godt betalte jobber.
– Det skal en veldig god idé til før en 50-åring slutter i jobben for å satse på en oppstartsbedrift, sier han. Eldre gründere kan også være i stand til å vurdere kvalitet på ideer bedre før de setter i gang med et nytt selskap, mener økonomiprofessoren.
Unge etablerere kan ha bedre teknisk kompetanse enn 50-åringer. Men de sistnevnte har et bredere spekter av ferdigheter, mener Hvide.
– Et bredt spekter at ferdigheter får man av erfaring, for eksempel av ledelse i tillegg til teknisk kompetanse. Dette er ferdigheter som er viktig for å kunne lede en bedrift eller et innovasjonsmiljø.
De rikeste har holdt på lenge
Per Erik Bernts er styreleder i nettverket «50 til 100 AS».
Nettverket har til formål å koble voksne, erfarne mennesker med gründermiljøer for at de skal kunne ha nytte av hverandre.
Det er ofte en god kombinasjon å koble unge gründere med godt voksne med lang erfaring, mener han.
Bernts kjenner til forskningen som viser at voksne gründere har større sannsynlighet for å lykkes. Han kjenner ikke til at det er gjort undersøkelser på dette i Norge.
Annonse
– Jeg har møtt gründere i alle aldersgrupper, helt opp til 70 år.
– Om du har det i deg, er først og fremst personavhengig. Det har med personlighet og vitalitet å gjøre. Derfor er det en myte at det bare er unge som er innovative.
– Med alder kommer erfaring. Eldre har gjort feil og lært av sine feil.
Bernt minner om de rikeste i Norge, folk som Olav Thon, Kjell Inge Røkke, Bjørn Rune Gjelsten, John Fredriksen og Johan H. Andresen alle startet veldig unge. Siden har de fortsatt med å være innovative og kreative.