Annonse
Et romantisk opphold på et hotell nær de bor, er noe mange i dag kan ønske seg.

Ny studie: Å feriere der du bor, har flere fordeler

Pandemiens vaner kan ha kommet for å bli.

Publisert

En studie med data fra flere land viser at den globale trenden med staycation under pandemien, holder seg sterk. Reiselivsforskere tror dette kommer til å fortsette framover. 

Staycation innebærer å feriere der du bor.

For eksempel kan du bo på hotell i din egen by. Eller du kan bo hjemme, mens du oppsøker spisesteder eller kulturtilbud i nærområdet rundt deg.

Å bo på hotell i egen by

Staycation byr på nettopp det mange mennesker i dag er ute etter, ser forskerne.

  • Ferien kan bli billigere. 
  • Det er mer klimavennlig. 
  • Stressede mennesker kan få mulighet til å gjøre noe i saktere tempo.

Det er kinesiske og amerikanske forskere som har samarbeidet om å se på hva turister i Kina, USA, Nederland og Indonesia ønsker seg. Mer konkret har forskerne gransket hva som gjør at folk kan tenke seg å sove på hotell i sin egen by, samtidig som de går ut og spiser middag og oppsøker andre tilbud i nærområdet.

Under pandemien ble staycation en populær trend over mye av verden. Hotellfrokost på sengen er en luksus noen ønsker seg.

Kunnskap om hva folk bosatt i nærheten, ønsker seg, kan sette flere reiselivsbedrifter bedre i stand til å betjene disse lokale gjestene. 

Ofte handler det om å sette sammen ulike pakker som imøtekommer folks ønsker.

Mindre stress

– Staycation er en mulig løsning for reisende med mer begrensede finansielle evner. 

– I tillegg skaper det muligheter for mange som i dag opplever tidsklemme, sier forskeren Brian King ved Texas A&M College.

King og kollegene undersøkte til sammen 121 staycation-pakkeløsninger, som ble tilbudt folk av hoteller i Asia med enten fire eller fem stjerner. Forskerne understreker at funn gjort i Asia ikke uten videre kan overføres til folk i andre deler av verden.

Denne kundegruppen skiller seg ofte mye fra andre gjester.

Noen av disse lokale gjestene legger spesielt vekt på at oppholdet er romantisk.

Andre legger mye vekt på middagen. 

Kunstopplevelser som del av en pakke knyttet til oppholdet, er viktig for andre. 

En siste gruppe lokale gjester er opptatt av om de får lov til å ta med seg hunden på hotellrommet, fant forskerne ut.

Referanse:

T.R. Richard m.fl: «Customer preferences for staycation package attributes», International Journal of Contemporary Hospitality Management, 2023

Powered by Labrador CMS