Kom livet fra rommet?

En britisk forsker tror i hvert fall ingrediensene kan ha haglet ned hit fra himmelen.

Publisert

Dr. Terence Kee fra University of Leeds er interessert i fosfor. Spesielt en type som bare finnes naturlig ute i verdensrommet. Han tror nemlig den kan ha fulgt meteoritter ned til kloden, og så blitt en viktig ingrediens i det aller første livet her nede.

Fosfortrøbbel

Fosfor finnes i alle levende celler, men den vanligste formen - fosfat - lar seg ikke løse opp i vann. Derfor tviler noen forskere på at den kan ha vært med på å stable det første livet på beina. De holder i stedet en knapp på fosfonater. Disse fosforholdige forbindelsene kan nemlig løses i vann, og er i tillegg mer reaktive.

Problemet med fosfonatene er bare at de ikke finnes naturlig på jorda, men derimot må lages av levende organismer. Og hvordan kan fosfonater brukes til å blåse liv i det første levende vesenet, hvis stoffet først måtte lages av skapninger som allerede er i live?

Der utenifra

Det kom fra rommet, tror Kee. I 1992 ble det nemlig funnet fosfonater i en meteor som hadde havarert her på jorda. Alt tyder på at stoffene var dannet et sted i tomrommet mellom stjernene.

- Jeg har alltid vært interessert i fosfonater, sier Kee i ei pressemelding. Men før jeg leste om arbeidet med Murchison-meteoritten hadde jeg aldri tenkt på at de kunne spille en avgjørende rolle i livets opprinnelse.

Nå skal Kee og kollegaene ved University of Leeds prøve å lage fosfonater på samme måte som de tror stoffet dannes i universet.

I PHOSMETIC-prosjektet skal forskerne zappe fosforforbindelser med kosmisk stråling etter alle rommets regler, for å se om det virkelig finnes noen sammenheng mellom fosforet som suser mellom stjernene, og det som faller ned med meteorittene.

Og hvem vet. En gang i framtida får vi kanskje et slags svar på om vi virkelig oppstod av romrusk.

University of Leeds: Clues to our birth may be written in space