- Den nye Jurassic World-filmen ligner noe fra 90-tallet

Jurassic World har snart premiere på kino, men paleontologer kritiserer fremstillingen av dinosaurene.

De ikoniske Jurassic Park-filmene fra 1990-tallet forteller om mennesker som møter de store rovdinosaurene. Snart har en ny film premiere.

Det er allerede kommet to trailere – og dinosaurene er flotte. Men lever de opp til det vi i dag vet om hvordan dinosaurene så ut? Du kan se den nyeste traileren øverst i saken, og den første traileren nederst i artikkelen.

– Man bør absolutt ikke se filmen av faglige grunner. Forskningen fra siste 20 årene er helt forbigått, sier Jesper Milan, som arbeider ved Østsjællands Museum, etter å ha sett de to trailerne.

– Dinosaurene blir fremstilt slik man trodde de så ut for 20–30 år siden. Kroppen er naken og reptilaktig. Nå vet vi at de fleste hadde fjær, sier han. Heller ikke armene er gjengitt korrekt. De var nemlig bøyd mer bakover som vingene på en fugl.

Jakob Vinter er paleontolog ved University of Bristol. Han minner om at visse dinosaurer minnet ganske mye om fugler.

– Velociraptorene hadde veldig komplekse fjær. Det var en av artene som står tettest på fuglene, sier han.

– De har vært helt fjærkledde. Hvis det ikke hadde vært for tennene og halen, ville de se ut som fugler.

20 ganger for stort

I et av slående klippene i traileren dukker en enorm mosasaur opp i havet og snapper til seg en hvithai.

De kunne faktisk bli opptil 20 meter lange, men scenen er sterk overdrevet, forklarer Vinter.

– I filmen må hodet alene være minst 20 meter langt. Det har ingenting med vitenskap å gjøre, sier han.

(Foto: imgur.com)

Vinter tror dyret er 20 ganger for stort.

– Det er som om folk har ett eller annet imot at dinosaurene har fjær. Folk tror det fjerner litt av romantikken, men jeg er ikke enig, sier han.

– Jeg synes fortsatt de er noen helt utrolige dyr. Det at de ligner fugler, gjør dem nesten mer interessante. Og en tyrannosaurus har fortsatt vært et ganske fryktinngytende og utrolig dyr.

Populærkulturen styrer kunnskapen

Den første Jurassic Park-filmen fra 1993 tjente inn seks milliarder kroner og ble en av 90-tallets mest populære filmer. Slike filmer er viktig for kunnskapen om dinosaurer, mener både Jesper Milan og Jakob Vinter.

– Jeg tror populærkulturen er viktig for hvor mye folk vet om dinosaurer. Jeg fikk selv en del av interessen for dinosaurer fra Jurassic Park-filmene, sier Jesper Milan.

– Mange av studentene jeg underviser, har blitt inspirert av filmene, sier Vinter.

Trenger bedre kommunikasjon

De første bevisene på at dinosaurer hadde fjær, ble funnet i Kina i 1993. Likevel er det mange som ikke vet at dinosaurene hadde fjær.

– Kommunikasjonen har kanskje ikke vært helt god nok. Mange av utstillingene ved museene har haltet etter, sier Jakob Vinter.

Jesper Milan sier at det faktisk finnes film som fiser dinosaurene med fjær. Han nevner blant annet filmen «Walking With Dinosaurs: The Movie».