Annonse

Må dyr dø i undervisningen?

Er forsøksdyr uunnværlige hjelpemidler i utdanninga av biologer, leger og veterinærer, eller dør millioner av skapninger unødig? I tre dager har eksperter fra hele verden vært samlet i Oslo for å diskutere etikk og mulige alternativer dyreforsøk.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Alternatives in the mainstream, i regi av NOAH og InterNICHE, er den hittil største internasjonale konferansen om moderne læringsmetoder og alternativer til dyreforsøk i undervisningen.

- Konferansen passer for alle som er interessert i dyreetikk og de siste framskrittene innenfor alternativer til dyreforsøk, sier Siri Martinsen, en av ildsjelene bak konferansen.

- For eksempel lærere, studenter, fagfolk innen undervisningsplanlegging og politikere og myndigheter.

Martinsen er leder i NOAH, og har selv fullført en veterinærutdannelse uten å bruke levende dyr. Hun påpeker at det finnet et utall av alternativer til de tradisjonelle dyreforsøkene.

Alternativer som kan erstatte alt fra den vanlige dissekeringen av smådyr i grunnskolen, til trening i avanserte kirurgiske inngrep i medisinen.

Teknologi og døde kropper

Datateknologi kan erstatte dyrene i undervisninga, mener både skotske og norske eksperter, og Universitetet i Glasgow presenterer et eget verktøy som kan gi et realistisk inntrykk av berøring .

Jan Sigurd Røtnes fra Norske SimSurgery mener også at virtual reality kan erstatte bruken av dyr innen trening i kliniske ferdigheter og operasjoner.

- Kirurgiske simulatorer blir brukt på sykehus for å forbedre trening og redusere kostnader i forbindelse med undervisning, sier han. Simulatoren demonstrerer både abstrakte og realistiske scener.

Andre mener det går an å skaffe en enda mer realistisk treningssituasjon.

Vil øve på lik

Professor Emad Aboud fra Universitetet i Arkansas vil koble menneskelige lik til et spesielt pumpesystem som kan simulere en levende puls. Dermed vil ikke blivende kirurger trenge levende dyr når de øver på operasjoner.

Det store spørsmålet er selvfølgelig om dyrene noen gang forsvinner helt fra undervisningen på skoler og universiteter. Ingen har noe sikkert svar, men Siri Martinsen er ikke i tvil om hvordan framtida bør se ut.

- Dyreforsøk i undervisningen er rett og slett utdatert, sier hun.

Lenker:

InterNICHE: Nettside om konferansen

Powered by Labrador CMS