Gjennom ti artikler har (f.v) Jorun Buli-Holmberg, Ann Elise Rønbeck, Rigmor Mikkelsen, Mona Rist, Anne-Mette Bjøru og Mirjam H. Olsen skrevet om relasjoner i skolen. ( Foto: Stig Brøndbo)
Gjennom ti artikler har (f.v) Jorun Buli-Holmberg, Ann Elise Rønbeck, Rigmor Mikkelsen, Mona Rist, Anne-Mette Bjøru og Mirjam H. Olsen skrevet om relasjoner i skolen. ( Foto: Stig Brøndbo)

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Hvor mye betyr mellommenneskelige relasjoner for god klasseledelse og hvilken innvirkning har de på samarbeidet mellom skolen og hjemmet? Spørsmålene stilles i boken Relasjoner i pedagogikken som tidligere i høst ble lansert ved UiT Norges arktiske universitet i Alta.

 – Svarene vi bidrar med har en alternativ innfallsvinkel til kjente, pedagogiske spørsmål om relasjoner, sier redaktør av boken Relasjoner i pedagogikken, Mirjam Harkestad Olsen, førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.