Slik ble kartet seende ut da transportforskerne lagde en oversikt over aktørene i det norske markedet for elbillading. Kanskje ikke rart at mange opplever ladingen som kaotisk.
Slik ble kartet seende ut da transportforskerne lagde en oversikt over aktørene i det norske markedet for elbillading. Kanskje ikke rart at mange opplever ladingen som kaotisk.

Forskere har kartlagt ladekaoset som møter elbileierne

Myndighetene setter trolig sin lit til at EU skal komme og rydde opp også i Norge, ifølge forsker.

Å lade en elbil er i utgangspunktet veldig enkelt.

Du setter inn en kontakt i elbilen – så lader den.

Men det kan også gjøres fryktelig vanskelig å få ladet en elbil, om du tar den med ut på tur. Det har nok de fleste elbileiere opplevd.

Ikke brukervennlig

Her er et utvalg av aktørene i det norske lademarkedet: ladestasjonsutbyggere, ladeoperatører, tjenesteleverandører som kobler kunder til noe som kalles CPO-er (også kalt EMSP-er), fasilitetseiere, bilprodusenter, mobilitetsaktører, leverandører av hardware, software og karttjenester. I tillegg deltar energisektoraktører, elektrikere, entreprenører og andre som leverer støttefunksjoner knyttet til utbygging, drift og vedlikehold av laderne.

– Dette er et marked som fram til nå ikke akkurat har vært preget av brukervennlighet, sier transportforsker Paal Brevik Wangsness til forskning.no.

Det er han og kollega Erik Figenbaum som har kartlagt lademarkedet i en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Sliter med å tjene penger

Mange synes antakelig at det er dyrt nok å lade elbil ute langs veien.

Likevel preges deler av markedet av lav lønnsomhet, hvis man ser bort fra offentlig støtte.

– Dette er en verdikjede hvor mange av aktørene har slitt med å tjene penger, forteller Wangsness.

Unntaket er strømprodusentene.

Forskeren tror likevel at det kan være bra penger å tjene på å levere gode brukeropplevelser på ladestasjonene, iallfall nå som det etter hvert blir stadig flere elbiler.

Kampen om lokalitetene

Fram til nå har kampen om kundene ikke handlet om å lage brukervennlige løsninger, finner forskerne.

Den har i stedet handlet om å få opp sin egen ladestasjon på de mest attraktive stedene hvor kundene stopper for å lade.

– Kampen har stått om de beste lokalitetene, sier Wangsness.

Dermed har vi fått et marked for lading av elbil hvor de fleste aktørene har lagd seg sin helt egen løsning. Det vil si en løsning som passer for aktøren selv.

Hele 13 ulike betalingsløsninger

Hele 13 slike løsninger har forskerne funnet i det norske elbil-lademarkedet.

Skal du kunne lade på alle norske ladestasjoner nå, må du laste ned cirka 20 ulike apper – og sørge for å være innlogget og oppdatert med betalingskort på alle sammen.

Ingenting er blitt standardisert.

De fleste elbileiere opplever at de stadig må logge inn på nytt med passord som er vanskelige å huske.

Også kredittkortopplysninger må jevnlig legges inn i nye apper. Noen får det til å funke sånn noenlunde med ladebrikker. Andre har bare gitt opp og bruker en dyr sms-løsning hver gang de må lade.

Den løsningen de fleste ønsker seg – å kunne betale direkte med kort – har vært den eneste du ikke har kunnet finne på ladestasjonene. Nå er ladeoperatøren Recharge først med å teste kortbetaling på ladestasjonene sine hos Esso i Vestby, Grålum i Sarpsborg og Kobbervikdalen i Drammen.
Den løsningen de fleste ønsker seg – å kunne betale direkte med kort – har vært den eneste du ikke har kunnet finne på ladestasjonene. Nå er ladeoperatøren Recharge først med å teste kortbetaling på ladestasjonene sine hos Esso i Vestby, Grålum i Sarpsborg og Kobbervikdalen i Drammen.

Venter på EU

Standardisering er altså stikkordet.

Wangsness tror dette vil komme. Han mener at norske myndigheter nå venter for å se hva EU vil gjøre.

Det kan det være gode grunner for.

– Vi behøver en mer strømlinjeformet regulering av lademarkedet, som går på tvers av land, sier TØI-forskeren.

Slik kan du forhåpentligvis om ikke lenge dra fra det ene landet til det andre med elbilen din, og oppleve at fylling av drivstoff blir like enkelt som å fylle bensin på en fossilbil.

Alle ladestasjoner får samme løsning

Det første som kommer framover, er trolig et krav om at alle nye ladestasjoner bygges etter en og samme standard.

Deretter kan kravet fra 1. januar 2027 bli at samtlige ladestasjoner – også de som er satt opp tidligere – følger denne samme standarden.

Da vil du kunne få oppleve at lading av elbil foregår på akkurat samme måte over alt.

Trolig vil det også komme løsninger som gjør det mye enklere enn i dag å sammenligne prisen på strøm hos de ulike leverandørene.

Referanse:

Paal Brevik Wangsness og Erik Figenbaum: «Lademarkedet – Komplekst og dysfunksjonelt eller fremtidsrettet? Hvordan fungerer det egentlig?» TØI-rapport 1867/2022.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS