Trådløs sykkelbrems inspirerer togbrems

Snart har vi alle kanskje trådløse sykkelbremser, men forskerne utvikler også systemene til bruk i tog. Da vil togtrafikken kunne bli både tettere og tryggere, tror de.

Holger Hermanns er professor i informatikk ved Saarland University i Tyskland. Han har utviklet en svært trygg trådløs brems for sykkel, gjennom nøye utregninger. (Foto: Angelika Klein)
Holger Hermanns er professor i informatikk ved Saarland University i Tyskland. Han har utviklet en svært trygg trådløs brems for sykkel, gjennom nøye utregninger. (Foto: Angelika Klein)

Sykkelbremsen som Holger Hermanns ved University of Saarland og kollegaene har utviklet, trenger ingen vaier. Du klemmer hånden din rundt gummihåndtaket på sykkelstyret, og dermed stopper skivebremsene forhjulet.

En trykksensor i håndtaket aktiveres en sender, dersom den merker at trykket overstiger et vanlig gripetak. Et radiosignal når enden på sykkelens gaffel som hjulet er festet i, og dette blir oversatt til mekanikk - bremsene klemmer seg rundt dekket.

Hva er vitsen, spør du kanskje? Jo, blant annet har Hermanns og kollegaene eksperimentert med sykkelbremsen med mål om å utvikle en ny type trådløse bremser for større, raskere kjøretøyer, som for eksempel tog.

Hittil er prototypen svært sikkert, ifølge en pressemelding fra det tyske universitetet.

Kan bremse tog fra avstand

- I det store og det hele vil det gjøre at togsikkerheten blir bedre, sier Hermanns til forskning.no.

Tanken er at dette systemet på en smart måte skal kunne bremse tog som kommer for nær hverandre, uten å involvere menneskelig vurderinger.

Det ville være altfor farlig å eksperimentere med denne trådøse bremseteknologien på tog, eller fly som suser gjennom lufta. Sykkelbremser er fint å eksperimentere med, ifølge forskerne.

Noen har innvendt at de trådløse nettverk ikke alltid er til å stole på, og derfor ikke noe du ville legge togsikkerheten i hendene på.

- Trådløse nettverk er ikke ufeilbarlige, sier professor Hermanns.

 (Foto: Colourbox)
(Foto: Colourbox)

Imidlertid utforsker han og forskningsgruppa nå en prototype som de har laget med algoritmer som normalt brukes i kontrollsystemer for fly eller kjemikaliefabrikker.

Med denne bremseprototypen virker sykkelbremsene med en 99,9999999999997 prosent sikkerhet. 

- Det er ikke perfekt, men det er akseptabelt, sier Hermanns.

Forskernes sykkelbrems kan bremse i løpet av 250 millisekunder.

Powered by Labrador CMS