Ser med radiobølger

Amerikanske forskere viser at det går an å se personer og gjenstander ved hjelp av radiobølger. Metoden kan også brukes til å "se" gjennom vegger.

"Ved hjelp av 28 billige radiosendere og -mottakere og et dataprogram kan man "se" hvor i det avgrensede området personen befinner seg. (Foto: University of Utah)"

Fakta om RTI:

RTI, eller radiotomografisk bildebehandling, måler ”skygger” i radiobølger som lages når en person eller et objekt blokkerer signalene.

Forskerne skriver at metoden kan sammenlignes med seismiske undersøkelser som brukes i oljeleting.

Det er ulikt radarteknologi, som fungerer ved at et signal sendes ut og reflekteres av gjenstanden man vil se før signalet igjen plukkes opp av radaren.

Forskerne skriver også at RTI-teknologien er mye billigere enn radarteknologi.

I forsøkene ved University of Utah målte forskerne først styrken på radiosignalene når det avgrensede området var tomt.

Deretter utviklet de matematiske formler og lagde et dataprogram som gjør at man kan ”se” når noen går foran radiobølgene og svekker signalet.

Forskere fra University of Utah har demonstrert en teknologi de kaller radio tomographic imaging (RTI). Den gjør at man kan ”se” mennesker eller gjenstander i et område som er omringet av radiosendere og – mottakere.

Menneskene eller gjenstandene som skal observeres trenger ikke å være merket med radiosendere.

- Kan hjelpe politiet

Forskerne ser for seg at metoden kan brukes av blant annet politi, grensevakter og brannmenn, og de har allerede tatt patent på teknologien.

- Radiotomografi kan hjelpe politi og andre med å prioritere riktig ved å vise hvor folk befinner seg i en bygning under en gisselsituasjon, brann eller andre krisesituasjoner, skriver Joey Wilson og Neal Patwari, som ledet forsøket, i en pressemelding.

Billige radiosendere

I den ene av studiene som er gjort av RTI-metoden plasserte forskeren 28 billige radiosendere og – mottakere, som de kaller noder, rundt et firkantet område inne i en bygning.

Styrken på radiosignalene mellom nodene ble målt mens en person gikk rundt inne i området, og informasjonen om styrken på signalene ble vist på en dataskjerm.

Forsøket ble også gjentatt ute på en gressplen.

Denne studien publiseres i neste nummer av tidsskriftet IEEE Transactions on Mobile Computing.

Se video av forsøket:

“Ser” gjennom en vegg

Den andre studien undersøker hvordan endringer i styrken på radiosignaler kan brukes til å følge personer som er på den andre siden av en murvegg.

Forskerne testet metoden i et tilbygg i huset til Patwari, og de greide å fastslå posisjonen til Wilson, som befant seg på den andre siden av murveggen, med en nøyaktighet på rundt én meter.

Se video av forsøket:

Pressemelding fra University of Utah

Joey Wilson og Neal Patwari, Through-Wall Tracking Using Variance-Based Radio Tomography Networks, arXiv.org