Flatest og feitest på IFA

IFA-messen i Berlin er som Elkjøp ganger tjue - pluss en eventyrskog. Vår reporter Arnfinn Christensen har levert en rapport med det feiteste han fant.

Publisert

Se videoen også i High Definition,1280x720 p. (Krever rask nettforbindeles og datamaskin.)

Det er lett å gå seg vill på IFA-messen.

Her har jeg gått meg vill med vilje og brukt subjektiv kameravinkel for å fange noen trender som du neppe finner i elektrobutikkene før om noen år – kanskje.

Hvis du skal se det aller mest hårete og feiteste på fjernsynsfronten, gjør du lurt i å oppsøke standen til Samsung.

Skarpere

I år kunne de vise fram en 82-tommers LCD-skjerm med oppløsningen 3840 x 2160 piksler, også kalt QFHD eller 2160p, med fire ganger så høy oppløsning som en full HD flatskjerm.

På bildet under ser du den sammen med noen 40-50-tommere i bakgrunnen til høyre.

82-tommers LCD med oppløsning 3840 x 2160 piksler, bedre enn 4K digitalkino
82-tommers LCD med oppløsning 3840 x 2160 piksler, bedre enn 4K digitalkino

Problemet er at den DVD-skiva som kan gi så store og skarpe bilder som skjermen forlanger, bare finnes på tegnebrettet.

Selv den beste av de nye digitale kinostandardene, 4K, har ikke så skarpt bilde. Men vent et par år til …

Flatere

Litt lengre bort i hallen snurret en av de flateste flatskjermene jeg har sett.

Dette er trenden, og fortsetter den i aksellererende tempo, blir vel skjermtykkelsen tilnærmet lik null om få år – med andre ord tapet med levende bilder. (Jeg spøker ikke.)

Mykere

Samsung og Sony kunne også vise fram flatskjermer med bildefrekvens 200 Hertz. Det betyr at skjermbildet oppdateres 200 ganger i sekundet, altså åtte ganger raskere enn en vanlig enkel flatskjerm.

Omsatt i estetisk opplevelse betyr dette helt myke bevegelser og ingen forstyrrende hakking når kameraet sveiper sidelengs over et landskap. Vakkert!

Levende 3D-postkort

Flere produsenter med Philips i spissen hadde slått seg på tredimensjonale skjermer i år. Bildet ligner på slike postkort med loddrette plastriller som fungerer som linser. Philips kaller teknologien for WOWvx.

3D-filmer kunne spilles av fra spesielle Blu-Ray-skiver.

Dette er mulig ved å overføre 3D-informasjonen som et bilde i gråtoner sammen med det vanlige todimensjonale TV-bildet. Hvitt betyr at bildet stikker ut av skjermen, svart betyr at bildet synes langt bak.

WOWvx-skjerm med 3D-bilder fra Philips
WOWvx-skjerm med 3D-bilder fra Philips

Dette prinsippet gir bare noen hundre ”dybdenivåer”, men for øyet ser det jevnt ut. Philips kaller systemet for ”2D-plus-depth”.

En slik overføringsmetode krever mindre plass på Blu-Ray-skiven enn to adskilte fargebilder, som i vanlig stereo-fjernsyn.

Briller eller plastriller

Du kan se på stereo Blu-Ray-skivene med vanlige 3D-briller, eller velge en av de nye 3D-skjermene. Fordelen med disse skjermene er at du slipper å gå rundt med 3D-briller som får deg til å se ut som en idiot.

Ulempen er at når du flytter på hodet, så blir bildet dobbelt før du ser ned i neste ”rille”. Bildene er også ganske uskarpe, for skjermen må dele opp skarpheten i flere smale spalter.

Jeg er meget entusiastisk til 3D Blu-Ray, men er mer i tvil om WOWvx-teknologien. Trolig vil vi få nye briller med innlagte små høyoppløselige skjermer, en for hvert øye. Dette vil gi den beste opplevelsen.

Uansett kommer neppe dette i butikkene de første par årene.

Radiomania

Noen av de mest festlige utstillingene på IFA viser små bordradioer. Her har designerne fått boltre seg fritt, ser det ut til.

Du finner det dristigste, mest smakløse, raffeste og sprøeste om hverandre. Slike små fargedrops av noen bordradioer setter deg i godt humør.

Spenstig radiodesign på IFA 2008
Spenstig radiodesign på IFA 2008

For øvrig glimrer DAB med sitt fravær på IFA. I Tyskland revurderer de digital radio, men vil muligens velge en oppgradert DAB-standard om noen år. Forvirringen er ganske stor, med flere digitale radiosystemer som alle har sine fordeler og ulemper.

Sony i eventyrskogen

Standen til Sony er også i år en opplevelse for seg selv. Du kommer inn i en hall som en eventyrskog med meterhøye speil som får den til å se tre ganger så stor ut.

På langveggene glir enorme projiserte bilder foran det myke, hvite, pelskledde gulvet der folk setter seg ned og bare måper.

Unge mennesker fra Sony glir umerkelig inn blant publikum og begynner å danse foran en soloppgang i ørkenen. Natt blir til dag, og igjen til kveld og natt. Det lyner fra lyskastere og tordner fra store høyttalere.

Sony viser ikke fram produktene sine. De gir publikum en opplevelse, og så satser de på at opplevelsen brenner seg fast i minnet sammen med den store, blå Sony-logoen midt i den kunstige eventyrskogen.

Og det er jo derfor så mange valfarter til IFA, for å bli en liten del av de digitale drømmeverdener som blir stadig mer virkelige foran øynene og ørene på oss.

Lenker

Mer om WOWvx-teknologien fra Philips