Er dette en kriger eller en barnevakt? Forskere har funnet ut at denne edderkoppen har en klar plassering i kolonien. (Foto: Flick Commons)

Edderkopper deler på arbeids-oppgavene

Noen edderkoppsamfunn trenger den riktige miksen av personligheter for å overleve. Noen er aggressive krigere, andre omsorgsfulle barnevakter.

Arbeidsdeling pleier å være en vinnende strategi i de fleste samfunn.

Men at også edderkopper spesialiserer seg gjennom å ha bestemte arbeidsoppgaver i kolonien, overrasket forskerne fra University of Pittsburgh og College of Coastal Georgia.

I USA finnes edderkopp-arten Anelosimus studiosus. Hver edderkopp er omtrent så stor som en fingernegl og de lever sammen i store kolonier.

Langs elvene i Tennessee og Georgia har forskerne studert disse edderkoppene, som fanger alt fra fluer til små virveldyr. Forskerne har til og med funnet skrotter av rotter og fugler i disse koloniene.

Slike farer lurer ikke i Norge. Her har vi nemlig ikke sosiale edderkopper.

Kriger eller barnevakt?

Det interessante med disse edderkoppene, i motsetning til de fleste andre edderkopper, er at disse har en arbeidsdeling seg i mellom.

Dette samarbeidet ville forskerne studere, og tok derfor edderkoppene med seg til laboratoriet.

Edderskoppene hadde to forskjellige personligheter, oppdaget forskerne.

Noen var aggressive, andre var underdanige.

Forskerne malte på de forskjellige rolletypene, for lettere å kunne se hvem som var hvem og hva de gjorde. Deretter utsatte de dem for ulike typer stimuli. De tok for eksempel en erotisk vibrator under en duk for å se om edderkoppene ville reagerer på det falske byttet.

Det viste seg at de dominerende var mye mer interessert i å jakte på byttet, forsvare reiret mot inntrengere, eller reparere nettet under eksperimentene. De mindre dominerende edderkoppene passet på ungene.

Tilpasset seg forholdene på stedet

Forskere har også observert edderkoppene ute i naturen. De har blant annet sett at på områder der edderkoppkoloniene har hatt mye mat, ble koloniene dominert av føyelige hunner. Når koloniene blir større, øker andelen aggressive edderkopper.

Når det er lite mat i et område, skjer det motsatte. Da er de små koloniene dominert av de aggressive. Jo mer kolonien vokser, jo flere omsorgsfulle barnevakter har den bruk for.

Forskerne mener at de har funnet at edderkoppene tilpasser seg miljøet. De lager det optimale samfunnet, bestående av personligheter som utfyller hverandre, alt etter hvilket behov de har der de bor.

Også andre forskre har gjort et lignende studie med en annen sosial edderkopp-art, Stegosyphus sarasinorum. Disse edderkoppene viste seg også å ha forskjellige personligheter.

Jonarhan N. Pruitt: Site-spesific group selection drives locally adapted group compositions, Nature