Edderkopp blir superkriger etter kastrasjon

Uten kjønnsorganer har edderkopper i kamp ingenting å tape, viser ny studie.

En del edderkopper kastreres under parringen. Det fører til at de blir superkrigere, viser ny forskning. Edderkoppen på bildet er i samme familie som den i eksperimentet. (Foto: C. Frank Starmer / Wikipedia)

I samarbeid med

Hannene i mange edderkopparter har sex ved å bruke to utstikkende kjønnsorganer, men mange kvitter seg ofte med en eller begge under parringsakten.

Det kan virke som en litt dårlig idé rent evolusjonsmessig, da det fører til at hannen blir steril.

For å komme til bunns i hvorfor edderkoppene blir evenukker på denne måten, har forskere fra Slovenia undersøkt parringsakten til en sørøst-asiatisk edderkoppart som heter Nephilengys malabarensis, skriver National Geographic.

Hunnen sluker hannen

Hos denne arten henger parringen sammen med kannibalisme.

Forskerne fant ut at de amputerte kjønnsorganene dannet en effektiv plugg i hunnene i nesten 75 prosent av tilfellene. Pluggene gjorde at ikke andre hanner kunne komme til.

En annen årsak til denne litt merkelige oppførselen er ifølge forskerne at hunnene ofte sluker hannene etter akten. Ved å kutte av seg kjønnsorganene bidrar de til at spermen har en sjanse selv om de blir spist.

Men forskerne fant også at edderkoppene endrer adferd når de mister kjønnsorganene sine.

Bedre krigere

Forskerne fant nemlig ut at edderkopper som ble kastrert på denne måten, var bedre krigere enn andre hanner.

Ved å arrangere kamper mellom edderkopper med kjønnsorganer og edderkopper uten kjønnsorganer, fant de at de kastrerte hannene var mer aggressive og aktive.

Det kastrerte edderkoppene angrep eller jaget andre edderkopper tre ganger så ofte som de andre. De vant også kampene oftere.

- Vi tror skiftet i adferd skyldes endringer i hormonnivået som følge av at kastrasjonen. Men de har heller ikke lenger noe å tape og risikerer derfor mer i kamp, sier Matjaž Kuntner som er ekspert på edderkopper ved the Slovenian Academy of Sciences and Arts.

Studien er publisert i det vitenskapelige magasinet Animal Behavior.