Dyrt å være kul

Barn forsøker i stadig større grad å kle seg og te seg som tenåringer. Målet er å være kul, og barn med utenlandsk bakgrunn blir tapere, mener forsker.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Skillet mellom barne- og ungdomsmote blir stadig mindre, dagens tiåringer ønsker å framstå som eldre enn de er, og tiåringer kategoriserer hverandre som kule, ikke kule, populære og ikke populære.

Det viser forskning som presenteres i kommende utgave av Tidsskrift for ungdomsforskning.

- Alle barn vil bli likt. En tiårig jente jeg snakket med sa følgende: «For å være populær må man ha noe som de andre ser opp til». Jeg tror hun traff spikeren på hodet, sier stipendiat Mari Rysst ved Kulturhistorisk museum og Statens institutt for forbruksforskning til Aftenposten.

Rysst har forsket på barn i alderen åtte til tolv år.

- Mobiltelefon, shopping, snowboard, kino, fritidsklubb og sport er kule greier. Og ofte dyre greier. Dersom flere fritidsaktiviteter ble billigere eller gratis, ville integreringen skje lettere. Hudfarge synes å være ekskluderende noen ganger, men fordi det ofte er sammenfall mellom mørk hudfarge og lite penger, kan det like gjerne være det siste som betyr mest, sier hun.

Forskningen hennes avdekker at et av fire barn med hovedforsørger fra Øst-Europa, Asia, Afrika og Latin-Amerika lever under fattigdomsgrensen.

- Det er lettere å bli integrert når man betraktes som kul. Det koster penger å være kul. Dermed får tilhørighet og integrasjon en prislapp, sier Rysst.

(NTB)

Powered by Labrador CMS