Sylskarpt portrett av forhistorisk edderkopp

En kjempekrabbeedderkopp i en klump historisk rav viser sitt sanne ansikt for første gang på 49 millioner år.

Berendts ravsamling:

Georg Karl Berendt (1790–1850) var en tysk fysiker og paleontolog fra universitetet i Königsberg. Hans berømte ravsamling fra Østersjøen omfatter 4216 eksemplarer av ravklumper med rester av planter, insekter, edderkopper og tusenbein.

Samlingen inkluderer noen av de eldste kjempekrabbeedderkoppene man har funnet. Noen av de første beskrivelsene av fossile edderkopper er også fra denne ravsamlingen.

En 49 millioner år gammel edderkopp viser fram sitt fascinerende ansikt.

Edderkoppen er innkapslet i en historisk klump rav fra Østersjø-området, og ravklumpen er del Berendt-samlingen fra Berlins naturhistoriske museum.

Skjult i historisk rav

Den 49 millioner år gamle edderkoppen framstår i spektakulær oppløsning takket være en ny, avansert analysemetode. (Foto: The University of Manchester)

Edderkoppen har imidlertid hittil vært vanskelig å undersøke, fordi ravklumpen den befinner seg i er både revnet og mørk.

Det opprinnelig gylne og gjennomsiktige ravet oksiderer nemlig i kontakt med oksygen i luften, og materialet blir med tiden mørkt og ugjennomsiktig.

Men en ny, avansert CT-skanningsmetode avslører hittil skjulte detaljer. Engelske og tyske forskere har brukt metoden til å skape oppsiktsvekkende tredimensjonale bilder og filmer.

Bildene viser at edderkoppen er en kjempekrabbeedderkopp, en type som noen steder kan bli opp mot 30 centimeter lang.

Knivskarpe detaljer

Giftkroker, kjever, åtte øyner, hvert eneste lille hår, hver eneste lille mikroskopiske detalj framstår lysende skarpt og i tre dimensjoner. (Foto: The University of Manchester)

Giftkrokene, kjevene og de knøttsmå hårene framstår skremmende skarpt i tre dimensjoner.

Bildene er offentliggjort i det siste nummeret av det tyske tidsskriftet Naturwissenschaften.

I første omgang var forskerne i tvil om det virkelig kunne være en kjempekrabbeedderkopp som gjemte seg i ravklumpen.

Dette er nemlig en gruppe store, aktive og sterke edderkopper som nesten aldri blir fanget i harpiks. Men de nye bildene bekrefter at edderkoppen virkelig tilhører denne familien.

– Det er ikke første gang denne analysemetoden blir brukt på denne måten, men det har hittil vært brukt på nyinnsamlet materiale, forteller Efrat Gavish Regev, som forsker på edderkopper hos professor Nikolaj Scharff på Zoologisk Museum i København.

– Det er fantastiske bilder, sier Regev.

– Bildene gir forskerne mulighet for å studere detaljer i fossilene, noe som er nødvendige når man skal klassifisere dem.

– Den omtalte edderkoppen stammer fra midten av eocen-perioden, som er tiden fra 44 til 49 millioner år siden, men det eldste edderkoppfossilet i rav man har kjennskap til, stammer helt tilbake til krittiden.

Regev forteller at det i dag eksisterer 1109 edderkopparter i 85 slekter innenfor familien kjempekrabbeedderkopp.