Skjult kamera i villmarka

Kamerafeller blir automatisk utløst av dyr som kommer forbi. Nå kan du sniktitte på livet i skogen ved å bla i over 200 000 bilder fra ulike regioner i verden.

Hvor mange forskjellige dyr vandrer forbi et bestemt sted i Amazonas-regnskogen i Peru i løpet av noen uker?

Bildene fra kamerafeller gir et inntrykk av livet i skogen som du aldri ville fått om du satt der og ventet selv.

Å forske på dyr i det fri kan være en utfordring, for dyrene er eksperter på å oppdage mennesker og styre unna.

Spesielt vanskelig er det å finne sjeldne og sky arter som for eksempel kjempepandaen i Kina.

For å gjøre denne typen forskning, er forskerne avhengige av kamerafeller som fanger opp mangfoldet og adferden til dyr rundt omkring i verden.

Det er Smithsonian Institution i USA som presenterer en stor samling fotografier knipset med denne metoden, på nettstedet Smithsonian WILD.

- Alle bildene er ikke vakre, men hvert foto gir informasjon som kan være nyttig i bevaringen av ville dyr, sier William McShea, biolog ved Smithsonian Conservation Biology Institute, i en pressemelding.

- Avhengighetsskapende

Forskerne fester kameraene til stolper eller trær, ofte langs stier i skogen, og når sensoren på et kamera registrerer bevegelsen og kroppsvarmen fra et dyr, settes fotograferingen i gang.

- Det er avhengighetsskapende å bla gjennom fotografiene på ett bestemt sted, og se variasjonen i dyr som går forbi en enkelt kamerastasjon i skogen, sier McShea.

Fotografiene er presentert akkurat slik de er tatt, uten noen redigering. Nettstedet inkluderer både stillbilder og videoklipp av mer enn 200 forskjellige arter pattedyr og fugler.

En tregrevling i Peru har fattet interesse for forskernes kamerafelle. (Foto: Smithsonian Institution)

Bildene er også knyttet til mer informasjon om de bestemte artene i Encyclopedia of Life, International Union for Conservation of Nature og på Smithsonian’s National Museum of Natural Historys egne sider.

Over 2 600 stasjoner

Formålet er å gjøre forskning mer tilgjengelig for offentligheten, og å dele unik informasjon samlet inn verden rundt ved hjelp av disse kameraene.

Fotografiene er tatt fra over 2 600 forskjellige kamerastasjoner, som har vært operative i perioder fra en uke til fem måneder. Bildene er tatt i perioden 2002-2010.

Mange av dem er satt sammen i små sekvenser. Via verdenskartet kan du også velge en bestemt kamerastasjon, og se dyrene som passerte akkurat der.

- Vårt håp er at mens du blir underholdt av de fantastiske fotografiene, så vil du også lære om dyrene, de forskjellige leveområdene deres, og hva som gjøres for å bevare dem, skriver Smithsonian på sitt nettsted.

Planen er å oppdatere databasen med bilder kontinuerlig, og forskere oppfordres til å ta kontakt om de tror de har et passende datasett.

Se Roland Kays forklare hvordan kamerafellene fungerer i denne videoen: