Monsterreka hadde fasettøyne

Ei meterlang "rovreke" var sjefen i havene for en halv milliard år siden. Den jaktet med supersyn.

En rekonstruksjon av det skrekkelige superrovdyret Anomalocaris.

Fossile øyne bekrefter nå monsterrekas slektskap med insekter, krepsdyr og edderkopper.

De store og sammensatte, fossile øynene ble funnet i leirskiferen i Emu Bay Shale i Sør-Australia.

Anomalocarididae er navnet på en gruppe store, marine rovdyr med myke kropper og rare utstikkere fra framsida.

De dominerte de marine økosystemene for 500 millioner år siden.

Arten Anomalocaris var en av dem. Selve navnet betyr unormal reke.

Mange linser

Det ekstremt godt bevarte, fossile paret med øyne hører til Anomalocaris.

Øynene er 2-3 centimeter store og består av mer enn 1600 sekskantede linser hver. Monsterreka hadde dem på stilk.

Her ser du ett av de fossile øynene til Anomalocaris. De hvite pilene peker på grensen mellom stilken øyet satt på og den visuelle overflaten. De intrikate linsene er bevart og synes i den lille boksen. (Foto: John Paterson)

Forskerne tror dyret kan ha hatt enda flere linser, fordi det kan være noen som ikke synes i fossilene.

Det betyr at Anomalocaris hadde noen av de største og mest linserike fasettøynene som noen gang har eksistert.

Dette er ikke veldig langt unna de skarpeste fasettøynene hos nålevende leddyr, som for eksempel noen av insektene.

Fasettøyne finnes hos de fleste insekter, samt hos krepsdyr, dolkhaler og den fossile gruppen trilobitter.

Øyenstikkere har noen av de beste fasettøynene vi kjenner til. De kan ha flere titalls tusen linser i hvert øye. Dette er arten Aeshna brevistyla. (Foto: Alexis Tindall)

Funnet av monsterrekas fossile øyne dokumenterer også at fasettøyne utviklet seg før harde eksoskjelett.

Dette er skjelett som sitter på utsida av dyr, i motsetning endoskjelett som vi finner på innsida hos de fleste virveldyr.

Man har tidligere antatt at anomalokaridene sto nært artropodene. De fossile øynene bekrefter altså denne hypotesen om at monsterreka er i slekt med leddyrene.

John R. Paterson m.fl; Acute vision in the giant Cambrian predator Anomalocaris and the origin of compound eyes; Nature, 8. Desember 2011.