Edderkopper kamuflerer seg som fugleskitt

Noen edderkopper bruker en slu taktikk for å gjemme seg.

Denne edderkoppen er helt skjult av nettet sitt. (Foto: Min-Hui Liu)

Hjulspinner-edderkoppen Cyclosa ginnaga har en sølvfarget kropp og danner en hvit, skiveformet silkeplate rundt seg: Både størrelsen, formen og fargene ser mer ut som en klatt fugleskitt enn en spiselig edderkopp.

Edderkopper, som denne unge hunnen, forsøker å gjemme seg fra rovdyr ved å imitere livløs fugleskitt. (Foto: Min-Hui Liu) (Foto: Min-Hui Liu)

En ny studie viser at vepsene, forståelig nok, holder seg langt unna.

Naturlig maskerade

Mange dyr maskerer seg for å unngå å bli spist og for å lure byttedyr.

Det kan være en farlig taktikk, for man risikerer å tiltrekke uønsket oppmerksomhet, men det kan også virke beskyttende. Dyrene etterligner gjerne en livløs gjenstand, med kroppsfarge og/eller form.

Edderkopper er ualminnelig flinke når det gjelder denne formen for utkledning; i tillegg til fargerike kropper og nett av silke, bruker de rester av planter eller byttedyr.

En edderkopp i forkledning. (Foto: Min-Hui Liu)

Ligner det?

Jo, det er edderkopper. (Foto: Min-Hui Liu)

Forskergruppen fra National Chung-Hsin-universitetet på Taiwan har gjennomført flere forsøk med edderkopper, veps og fugleskitt. Vepsene angrep langt oftere de edderkoppene som forskerne på forhånd hadde merket med svart farge.

Selv om denne forklaringen er den mest sannsynlige, foreslår forskerne flere forsøk på området.

– Noen bolas-edderkopper og krabbe-edderkopper omgir seg med silke mens de sitter på blader. Det er flere forskere som mener at denne oppførselen kan være en utkledning, sier Min Tso, som har stått i spissen for det nye studien, til Livescience. Forskeren mener imidlertid at det kreves mer forskning før vi med sikkerhet kan si at det er et gjennomgående fenomen.

Min-Hui Liu m.fl.:Evidence of bird dropping masquerading by a spider to avoid predators,Scientific Reports (2014), DOI: 10.1038/srep05058.