Doper seg på Omega-3

Sandsnipene forbereder seg godt før den årlige turen fra Canada til vinterboligen i Sør-Amerika.

Sandsnipe.

Det krever krefter og utholdenhet når sandsnipen skal ut på sin årlige ferd fra Canada til vinterboligen i Sør-Amerika.

Nå konkluderer en kanadisk studie med at den vesle vadefuglen er godt forberedt når den skal ta turen.

Før den legger ut på den lange reisen stanser sandsnipen på den kanadiske østkysten der den i to uker stapper i seg mengder av tangloppen Corophium volutator, som er svært rik på Omega-3-fettsyrer.

Stor effekt

Omega-3-fettsyrer er kjent for sine gode helseeffekter for mennesker. Det er imidlertid ikke helseeffektene som har drevet de kanadiske forskerne til å studere effektene på sandsnipene.

For disse vadefuglene har Omega-3 en annen effekt: Den bidrar til å styrke fuglenes utholdenhet.

Sandsnipene forbereder seg ifølge forskerne til den årlige utholdenhetsprøven gjennom å spise.

Ikke nok med det: Effekten er ifølge forskerne større enn effekten klassisk utholdenhetstrening har på mennesker.

Aerob utholdenhet

For å finne ut av effektene Omega-3 har på fuglene, har de kanadiske forskerne over en periode på seks uker kort sagt foret grupper av mindre atletiske fugler enn sandsnipene, nærmere bestemt nordkrattvaktler, med Omega-3-dietter.

Konklusjonen er klar: Omega-3 øker musklenes kapasitet til å bruke oksygen. Resultatet er påfølgende bedret utholdenhet.

Et par uker med Omega-3-rik diett av tanglopper på den kanadiske østkysten gjør med andre ord sandsnipene godt forberedt før de skal fly uten stans i tre dager mot vinterboligen i sør.

Studien ”Mimicking the natural doping of migrant sandpipers in sedentary quails: effects of dietary n-3 fatty acids on muscle membranes and PPAR expression” er ledet av Jean-Michel Weber ved Universitetet i Ottawa. Den er presentert i tidsskriftet ”Journal of Experimental Biology”.