Red Dead Redemption 2 foregår i 1899 i et miljø med mer villmark og dyreliv enn i dagens USA.
Red Dead Redemption 2 foregår i 1899 i et miljø med mer villmark og dyreliv enn i dagens USA.

Gamere lærer om dyr og natur mens de spiller

Dataspill lærer spillerne om naturen, ifølge ny forskning. Nytteverdien er liten, protesterer norsk småviltekspert.

Action- og eventyrspillet foregår i Det ville vesten i 1899. Spillerne skal både ri, skyte og begå ett og annet ran. Men Red Dead Redemption 2 gir også mulighet til å jakte, fiske og utforske naturen.

Naturen i spillet er så realistisk at de som bruker tid på å spille det, sitter igjen med ny kunnskap, viser britisk forskning. Rundt 200 dyrearter kan dukke opp i spillet.

– Spillet er berømt for å være detaljert, sier forsker Sarah Crowley ved University of Exeter i Storbritannia.

Sarah Crowley har spurt <span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">Red Dead Redemption 2</span>-spillere hva de vet om dyr og natur.
Sarah Crowley har spurt Red Dead Redemption 2-spillere hva de vet om dyr og natur.

– Oppfører seg realistisk

– Mange av dyrene ikke bare ser realistiske ut og oppfører seg realistisk, men de samhandler med hverandre. Pungrotter spiller døde, bjørner skinnangriper og ørner jakter på slanger, sier Crowley i en pressemelding.

I en ny studie viser hun hvordan Red Dead Redemption 2-spillere kjenner igjen flere dyr enn andre.

I gjennomsnitt kjente spillerne igjen ti av de femten dyreartene de ble spurt om. De som ikke hadde prøvd spillet, kjente igjen bare sju. 586 deltagere fra 55 land svarte på spørsmålene.

Nyttedyr

De beste til å kjenne igjen dyr, var de som hadde rundet hele spillet. Det vil si at de hadde spilt minst 40–50 timer. Også de som nettopp hadde spilt, var gode på å kjenne igjen dyr.

Forskjellen på deltakerne i studien var spesielt stor når det var snakk om dyr som faktisk er nyttige i spillet. Det gjelder for eksempel fisk, som kan fanges og spises.

Rovfugl med bytte. De som har opplevd situasjonen på skjermen, kan kanskje fortelle hvilken fugl og hvilket bytte.
Rovfugl med bytte. De som har opplevd situasjonen på skjermen, kan kanskje fortelle hvilken fugl og hvilket bytte.

I tillegg til å lære hvordan dyrene ser ut, forteller flere av spillerne at de har lært litt om hvordan dyrene oppfører seg – og om hvordan miljøet har forandret seg siden 1899.

Unngikk sint sauebukk

– Jeg lærte av spillet hvordan jeg kan se at en sauebukk kommer til å stange deg. Jeg tuller ikke – det sparte meg for å knekke et bein i virkeligheten, skriver en spiller.

Andre spillere kommenterer derimot at ulver, pumaer og alligatorer er fremstilt som urealistisk aggressive og farlige.

– Vi regner ikke med at påkostede spill skal inneholde informasjon om miljøvern, men pedagoger og naturvernere kan lære av teknikkene som brukes i spill. Det sier Ned Crowley fra Truro and Penwith College, som også var med på studien.

– Oppfører seg rart

Morten Odden vil ikke være med på at det er så mye nyttig å lære om dyr i Red Dead Redemption 2.

Morten Odden er småviltforsker, har spilt <span class="italic" data-lab-italic_desktop="italic">Red Dead Redemption 2</span> og peker på at virkelighetens rødrever ikke angriper mennesker.
Morten Odden er småviltforsker, har spilt Red Dead Redemption 2 og peker på at virkelighetens rødrever ikke angriper mennesker.

Han er professor og leder for forskningen på småvilt ved Høgskolen i Innlandet. Dessuten har han spilt Red Dead Redemption 2 selv.

– Dyrene i spillet oppfører seg veldig rart. Du blir angrepet av alt mulig. I virkeligheten blir du ikke angrepet av en rødrev, sier han til forskning.no.

– Revene opptrer med veldig høy tetthet og oppfører seg ikke som ville dyr ville ha gjort. De er langt mer aggressive. Jeg skjønner ikke helt hva man egentlig skal lære som er nyttig, sier Odden.

Han utelukker slett ikke at det går an å lære om dyr og natur fra å spille, men har ikke opplevd det selv. Derimot finnes det spill der det går an å lære litt om historie, ifølge Morten Odden.

Det er mer skyting enn læring i spillet. Det du eventuelt lærer kommer som en bieffekt av spillingen.
Det er mer skyting enn læring i spillet. Det du eventuelt lærer kommer som en bieffekt av spillingen.

Referanse:

Edward J. Crowley, Matthew J. Silk og Sarah L. Crowley: The educational value of virtual ecologies in Red Dead Redemption 2. People and Nature, juli 2021, doi: 10.1002/pan3.10242

Powered by Labrador CMS