En kenguru blir tatt vare på av frivillige som jobber for å redde dyr som lider etter brannene i Australia i slutten av 2019 og begynnelsen av 2020. Mange dyr ble drept og andre ble svært svekket av tørke og brann.

De australske skogbrannene kan ha drept eller fordrevet tre milliarder dyr

Så mye som tre milliarder dyr ble drept eller fordrevet i de massive skogbrannene som herjet i Australia i vinter.

Brannene «er en av de verste katastrofene for dyrelivet i moderne historie», understreker en ny rapport tirsdag.

– Funnene er sjokkerende, sier leder Dermot O'Gorman i australske WWF Verdens Naturfond. Det var de som bestilte rapporten.

– Det er vanskelig å komme på andre hendelser noe sted i verden i levende minne som har drept og fordrevet så mange dyr, sier han.

Studien er utført av forskere ved flere australske universiteter. Den viser at 143 millioner pattedyr, 51 millioner frosker, 180 millioner fugler og 2,46 milliarder reptiler ble negativt påvirket av brannene.

Den konkluderer ikke med hvor mange dyr som er drept, men understreker at framtidsutsiktene til fordrevne dyr er mørke fordi de blant annet trues av rovdyr og matmangel.

Mer enn 115 000 kvadratkilometer brant i slutten av 2019 og begynnelsen av 2020. 30 mennesker mistet livet i brannene og tusenvis av hjem ble ødelagt. Det er den største skogbrannen i Australias moderne historie, og forskere mener den var en konsekvens av tørke knyttet til klimaendringer.

(©NTB)