Vinnerbildet av det lille skilpaddefostret. (Foto: Teresa Zgoda og Teresa Kugler)

Se de utrolige nærbildene:
Merkelige trompetdyr, eggstokker og en psykedelisk skilpadde

Nikon Small World-konkurransen, som i år avholdes for 45. gang, har nettopp fått en vinner.

Det er ikke så lite man kan få innblikk i når man ser på alle de vakre bildene fra dette årets Small World-konkurranse.

Ved første øyekast kan det nesten være vanskelig å finne ut hva man egentlig ser på. Men når øyet venner seg til at bildene er tatt så tett på, gir det gradvis mer mening.

Motivene spenner fra et skilpaddefoster, lys fanget i en frossen vanndråpe og til mitose, som er når en celle deler seg i to.

Førsteplassen gikk til bildet av en liten skilpadde som fortsatt var i fosterstadiet. Se bildet i toppen av artikkelen.

Mikroskopbilder i hundrevis av lag

Den lille skilpadden, som bare var tre centimeter lang, ble fotografert av Teresa Zgoda og Teresa Kugler. De er spesialister på bruk av mikroskop ved Marine Biological Laboratory som er tilknyttet University of Chicago.

Den rosa fargen viser skjelettet, mens den blå og grønne fargen viser hud og skjold.

For å få fram de spektakulære fargene brukte de to vinnerfotografene fluorescerende stoffer i kombinasjon med bilder tatt av en bestemt type mikroskop.

Faktisk tok de hundrevis av bilder av det lille fostret, som de la over hverandre for å skape den utrolige effekten.

Juryen gjennomgikk over 2000 bilder

I år valgte juryen ut hele 86 ulike bilder, og de aller beste mottar priser.

Forskere og kunstnere fra nesten 100 ulike land hadde sendt sine vakreste bilder, og i alt gjennomgikk juryen over 2000 bilder.

Under kan du se de andre bildene fra konkurransens topp 10:

2. plassen i konkurransen gikk til dette bildet av tre eksemplarer av den encellede organismen som kalles trompetdyr. (Foto: Dr. Igor Siwanowicz)

3. plassen gikk til enda et bilde av et dyrefoster. Her er det et bilde av et alligatorfoster. Her kan du både se skjelettet som holder på å bli dannet, og nervebanene. (Foto: Daniel Smith Paredes og Bhart-Anjan S. Bhulla)

4. plassen gikk til dette bildet, av en hannmygg. (Foto: Jan Rosenboom)

5. plassen gikk til dette bildet av et snøfnugg (Foto: Caleb Foster)

6. plassen gikk til den lille, hvite edderkoppen. Fotografen har zoomet inn på de hvite hårene i ansiktet. (Foto: Javier Rupérez)

8. plassen gikk til dette bildet, av lys som er «fanget» gjennom en frossen vanndråpe. (Foto: Garzon Christian)

9. plassen gikk til dette bildet av en tulipanknopp som fotografen har skåret over. (Foto: Andrei Savitsky)

10. plassen gikk til bildet av to celler som er i gang med å dele seg og bli til fire. (Foto: Jason M. Kirk)

Vil du se mer?

Hvis du vil se flere av de bildene som har blitt valgt ut i konkurransen, kan du klikke her.

Du kan også se fjorårets mikrobilder.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no. Her kan du lese originalsaken.