Med øyne på stilk langt over resten av hodet, hadde dette lille insektet godt utsyn i alle retninger.

Dette 100 millioner år gamle insektet hadde øyne i nakken

Det hadde også en annen superegenskap: Det holdt byttet sitt fast med en klebrig masse.

Det levde for hundre millioner år siden i Myanmar. Så ble det fanget i rav, og funnet igjen av fascinerte forskere nylig.

Som så mange andre små dyr blir. Myanmar er nemlig en gullgruve for å finne forstenet harpiks.

Insektet har nettopp blitt vitenskapelig beskrevet i en artikkel i tidsskriftet Paleodiversity.

En predator

– Dette er en liten predator som brukte de utstikkende øynene til å lokalisere byttet sitt, sier en av forskerne bak studien, George Poinar jr., i en pressemelding.

Poinar jr. har gitt insektet det velklingende navnet Palaeotanyrhina exophthalma. Det er forøvrig plassert i en orden som heter Hemiptera - nebbmunner på norsk.

Disse insektene har til felles at de suger ut næring fra planter, eller kroppsvæske fra dyr. Noen arter suger blod fra pattedyr. For eksempel veggedyr, som også befinner seg i denne ordenen.

Syn helt rundt

Det er omkring fem millimeter langt. Og det spesielle med insektet er at det har øyne på stilk. Det skal ha gjort at det kunne se i 360 graders vinkel - altså rundt seg selv.

Det har trolig vært en fordel for et lite rovdyr. Da kan man se byttedyr på alle kanter. Bak, foran eller på siden.

Men det lille insektet var utstyrt med mer enn bare superøyne. Forskerne oppdaget at et hulrom ytterst på forbeina var fylt med en klebrig masse. Den ble produsert av spesielle kjertler i huden.

På den måten satt offeret virkelig i limet når exophthalma først fikk tak i det.

Også insekter som lever i dag har en formidabel synsvinkel. Øyenstikkeren, for eksempel.

Ikke så annerledes fra øyenstikkerens øyne

Mange insekter har generelt veldig godt syn rundt kroppen.

Øyenstikkeren, for eksempel. Den har øyne som består av om lag 30.000 fasetter. Øyenstikkerne kan se i nesten 360 graders vinkel, ifølge Artsdatabanken.no.

Den nyoppdagne arten hadde også fasettøyne. Og selv om de ser ganske unike ut, er det ikke sikkert at de fungerte så veldig annerledes enn øynene til for eksempel øyenstikkeren.

George Poinar Jr, Alex E. Brown og Péter Kóbor. Palaeotanyrhina exophthalma gen. et sp. nov. (Palaeotanyrhinidae fam. nov.) (Reduvioidea: Hemiptera) in mid-Cretaceous Burmese amber. Paleodiversity. 2022.