Slik jafset rovdinosauren i seg maten

Plukket kjøtt fra byttet som en rovfugl, ikke som en krokodille.

Allosaurus

- Dinosaur som for 154-148 millioner år siden var det vanligste rovdyret i Nord-Amerika.

- Tidsperioden kalles jura, og Allosaurus levde mer enn 80 millioner år tidligere enn mer kjente Tyrannosaurus.

- Allosarus er en slekt som rommer minst to ulike arter, kanskje mer.

- Kunne bli opp til 12 meter og veie fire tonn, men gjennomsnittsstørrelsen var mindre.

- Store planteetende dinosaurer som Stegosarus og Diplodocus kan ha vært favorittmat.

(Kilder: Snively et. al. 2013, Wikipedia og snl.no)

Videoen viser hvordan forskere har modellert fram rovdinosauren. (Video: Witmer Lab, Ohio University)

Rovdinosauren Allosaurus brukte en annen teknikk for å partere byttedyr enn den aller mest kjente kjøttetende dinosauren, Tyrannosaurus rex.

Man antar at Tyrannosaurus glefset seg fast i dyr den hadde fanget og rev ut biter av kjøtt og bein ved å riste det massive hodet sitt fra side til side, omtrent som en krokodille.

Et samarbeid mellom paleontologer og ingeniører viser at Allosaurus neppe spiste på samme måte.

Skremmende jeger

Allosaurus var en vanlig rovdinosaur for 150 millioner år siden. Den kunne på det meste bli opptil 12 meter lang og må ha vært en skremmende jeger.

Den levde av å jakte på andre dinosaurer eller spise åtsler.

Den nye studien fra Ohio University i USA, publisert i tidsskriftet Palaeontologia Electronica, tyder på den brukte en helt annen teknikk enn Tyrannosaurus på byttedyra.

Som en rovfugl

I stedet for Tyrannosaurus’ krokodille-lignende metode har den revet ut kjøtt fra byttet på samme måte som nålevende rovfugler gjør det.

Allosaurus manglet nebb og hadde i stedet rekker av sylskarpe tenner.

Men for øvrig holder sammenligningen. Allosaurus hadde en fleksibel nakke. Etter å ha satt tennene i de uheldige ofrene kunne den kaste hodet oppover og bakover og på den måten rive løs kjøtt.

Forskerne sammenligner med hvordan nålevende falker parterer sitt bytte.

- Svært ulike

Det er tydeligvis ikke slik at alle rovdinosaurer hadde samme spisemåte, sier en av forskerne bak studien, paleontolog Eric Snively.

- Mange tenker på Allosaurus som en mindre og tidligere versjon av T. rex, men vår analyse viser at de var svært ulike jegere, sier Snively i en pressemelding fra Ohio University.

Måten Allosaurus kan ha partert bytte på sammenlignes med rovfugler som falker. (Foto: iStockphoto)

Allosaurus er en dinosaur som er svært godt kjent etter tallrike funn. Studien ble gjort ved å skanne fossile allosaurusbein og mate dataene inn i et dataprogram.

Deretter bygde man opp en detaljert modell av nakken og hodet til rovdinosauren. Muskler og andre myke kroppsdeler ble lagt til.

Hodet til Allosaurus er gjenskapt i stor detaljrikdom, med muskler og organer. (Foto: (Illustrasjon: WitmerLab ved Ohio University))

Så ble denne modellen brukt til å lage simuleringer av hvordan Allosaurus kan ha oppført seg når den angrep byttedyr, rev ut kjøtt fra en skrott eller bare så seg rundt.

Ulike mekaniske og fysiske belastninger ble nøye kalkulert.

Lett

Hodet og tennene var rovdinosaurenes viktigste våpen. Forskerne fant at Allosaurus hadde et relativt lett hode og at den hadde helt spesielle muskler i nakken.

- Allosaurus var unikt utrustet til å kjøre hodet inn i byttet, holde det der og deretter dra hodet rett opp og bakover med nakken og kroppen, og på den måte rive kjøtt fra åtselet, beskriver Snively i pressemeldingen.

Med det lette hodet og den bøyelige nakken var Allosaurus en kjappere og mer fleksibel jeger med mer kontroll over hodebevegelsene enn Tyrannosaurus, konkluderer forskerne. Tyrannosaurus måtte på sin side satse på rå kraft og tyngde.

Det hører med til historien at de utdødde dinosaurene og nålevende krokodiller og fugler alle hører til samme gruppe dyr og har felles opphav langt tilbake.

Eric Snively, John R. Cotton, Ryan Ridgely og Lawrence M. Witmer: “Multibody dynamics model of head and neck function in Allosaurus (Dinosauria, Theropoda),” Palaeontologia Electronica, 16.2.11A, mai 2013.