Dette er Suskityrannus hazelae, som skal ha levd for mer enn 92 millioner år siden i dagens New Mexico. Dette er en kunstners framstilling. (Bilde: Andrey Atuchin)

Her er mini-stamfaren til Tyrannosaurus Rex

Den er bare en liten tass sammenlignet med sin mye større og mer kjente slektning. Men den var fortsatt ganske fryktinngytende.

Tyrannosaurs Rex er kanskje den aller mest kjente dinosauren. Kjempen levde for 70-66 millioner år siden, og var blant de siste landlevende dinosaurene som herjet på jorden.

For 66 millioner år siden ble jorden truffet av en diger asteroide. Det ble begynnelsen på slutten for alle landlevende dinosaurer.

Tyrannousaurus Rex kunne bli over 12 meter lang, og hodeskallen var mer enn halvannen meter lang.

Den mer kjente etterkommeren, Tyrannosaurus Rex. Denne står i Chicago (Bilde: Zissoudisctrucker/CC BY-SA 4.0)

Ganske lik

Men lenge før det var kroken på døra, levde en av forgjengerne til dette marerittaktige beistet. En nyoppdaget, mye mindre såkalt Tyrannosauroid blir nå beskrevet i en forskningsartikkel i tidsskriftet Nature ecology and evolution. Familien har fått navnet Suskityrannus hazaela, og forskerne beskriver en dinosaur som ble funnet i New Mexico i USA.

Denne dinosauren tråkket rundt på landjorda for mer enn 90 millioner år siden, og forskerne mener den fyller et evolusjons-gap som etterhvert ledet fram til de store Tyrannosaurusene en del millioner år senere.

Men denne var mye mindre, og hadde en hodeskalle som målte et sted mellom 25 og 32 cm i lengde. Dette betyr at den var omtrent på størrelse med en stor hund.

Her er dyret sett sammen med Zuniceratops. (Bilde: Andrey Atuchin)

Tilpasninger

Forskerne bemerker at flere av Tyrannosaurens spesielle tilpasninger allerede var på plass hos denne arten.

Dette handler blant annet om tilpasninger i føttene som tyder på at den kunne løpe raskt på to ben. Denne mini-varianten har også de karakteristiske små forbeina.

Nøyaktig hvordan den så ut er spekulasjon, og forskerne antar at de har funnet et ungt individ.

Forskerne mener også at dette er en viktig representant fra linjen som etterhvert utviklet seg til å bli de digre rovdyrene vi kjenner til.

Nesbitt mfl: A mid-Cretaceous tyrannosauroid and the origin of North American end-Cretaceous dinosaur assemblages. Nature ecology and evolution, 2019. DOI: 10.1038/s41559-019-0888-0. Sammendrag