Tyrannosaurus - gå og vogg

Så du trodde T.rex var diger? Vel. Da har du ikke sett Spinosaurus.

Langt tilbake igjennom tidas tåke skimter forskerne konturene av en rovdinosaur som overgikk både Tyrannosaurus og Gigantosaurus i kroppslengde og vekt:

Spinosaurusen.

Nyere forskning viser at giganten Spinosaurus antageligvis kunne måle hele 17 meter fra snute til hale, og veie opptil ni tonn, melder New Scientist. Det er over fire meter lengre og to tonn tyngre enn Sue, den største T.rex-en som noensinne er funnet.

Forsvant under krigen

Spinosaurusen er for så vidt ikke noen nyoppdaget art. I 1912 spadde tyskeren Ernst Stormer opp det aller første, og desidert meste intakte, skjelettet som er funnet. Fossilet lå i Egypt, men etter hvert fikk den langsnutede levningen et nytt hjem i Tyskland.

Den nye dinosauren fikk navnet Spinosaurus, etter raden av formidable beinlanser som stakk opp fra ryggvirvlene.

"Tyrannosaurus - ikke størst."

Men da museet i München ble smadret av bomber i 1944, forduftet hele skjelettet, for aldri å dukke opp igjen. Siden den gang har forskerne bare funnet fossiler av mindre spinosaurustyper, eller av enkelte bein fra den store varianten, skriver New Scientist.

Dermed har Spinosaurusen blitt liggende under et slags mystikkens slør helt til nå. Nylig satte imidlertid et forskerteam fra Civic Natural History Museum i Milano seg ned med en 99 centimeter lang snute og noen andre beinbiter.

Etter nitide beregninger og sammenligninger med andre Spinosaurus-arter, klarte de å kryste en og annen oppsiktsvekkende nyheter ut av knoklene.

Krokodillehode

Forskerne regnet altså ut at Spinosaurusen var opptil 17 meter lang og hadde et omtrent 1,75 meter langt hode som minnet mer om en krokodille enn den velkjente Tyrannosaurusen. I tillegg var forbeina mye kraftigere enn pinglearmene til T.rex.

Langs ryggen stod en kraftig kam av beinstaker, som spilte ut fra ryggvirvlene.

I følge beregningene dundret den digre kjøtteteren rundt nede på det afrikanske kontinentet for 100 millioner år siden, og forskerne har en mistanke til at den hadde en del fisk på menyen. Innimellom tenna på en av knoklene har forskerne nemlig funnet rygghvirvelen til en sagfisk.

Der har vi en ny utfordring for Colgate, tenker jeg.

C. Dal Sasso, S. Maganuco, E. Buffetaut, & M. A. Mendezd, New information on the skull of the enigmatic theropod Spinosaurus, with remarks on its size and affinities, Journal of Vertebrate Paleontology, Vol. 25, No. 4, pp. 888-896.

J. Hecht, The daddy of all meat eaters, New Scientist, 11.februar 2006, s 18.