Paleontolog W. Scott Persons ser opp på den hittil tyngste Tyrannosaurus-rexen, på T. rex Discovery Center i Saskatchewan i Canada. Foto: Amanda Kelley

Dette er den største Tyrannosaurus rexen som noensinne er funnet

Canadiske forskere har sett nærmere på restene etter en T-rex og det viser seg at den veide nesten 9 tonn da den levde. Det tilsvarer 15 melkekyr.

Tyrannosaurus rexen du ser på bildet i toppen av saken veide hele 8870 kilo da den levde. Det er 410 kilo tyngre enn ved tidligere funn, og utgjør vekten til nærmere 15 melkekyr.

Tyrannosaurus rexen er dermed også det tyngste kjøttetende landdyret som noensinne har blitt funnet, skriver forskerne i artikkelen i tidsskriftet The Anatomical Record.

T-rex-levningene ble oppdaget i 1991 i Saskatchewan i Canada. Den iherdige gravingen startet to år etter oppdagelsen. Skjelettet har ligget i kompakt sandstein, og har dermed vært vanskelig og tidkrevende å få opp. Tyrannosaurus rexen levde i siste del av krittperioden, for cirka 65 millioner år siden.

Vanvittig grovbygd

Ifølge forskerne viste benanalyser at dinosauren ble 28 år gammel – et uvanlig langt liv til en Tyrannosaurus rex å være.

Til tross for sitt lange liv, sier W. Scott Persons ved the University of Alberta i Canada, hovedforskeren bak den nye studien, i en pressemelding at skjelettet var skadet og preget av vold. Det hadde brukne ribbein og en infisert kjeve. De så også spor etter et bitt, muligens fra en annen Tyrannosaurus rex, på halen.

Dinosaurforsker Jørn Hurum har vært med på tidligere prosjekter med noen av forskerne bak T-rex-utgravingen. Han er tydelig på at det er det tyngste dyret som nå har blitt funnet.

– Etter å ha lest forskningsartikkelen kan en fort tenke at det er det største i lengde, men det er tyngden det går på. Den er vanvittig grovbygd om du sammenlikner den med mange av de tidligere Tyrannosaurus rexene en har funnet. Lårbeinets omkrets er på hele 59 centimeter, sier han.

Forskerne fant rundt 65 prosent av dinosaurskjelettet, og den totale størrelsen er dermed kalkulert ut fra det. Hurum forteller at forskerne da gjerne tar utgangspunkt i skallen og lårbeinet.

– Det kan si noe om størrelsen på hele dyret. Det skal sies at det er ganske mange modeller på hvordan dyrets størrelse er i forhold til disse knoklene, sier han.

Deler av Tyrannosaurus rex-skjelettet satt sammen. Foto: University of Alberta, via Agence France-Presse, Getty Images

En tålmodighetsprøve

Han forteller at utgravingen fra sandsteinen er et resultat av tidkrevende og iherdig arbeid.

– Noen ganger må vi bare gi opp, så her er det snakk om paleontologer med stor tålmodighet. En kan bruke tusenvis av timer, sier han.

Selv om det gjør arbeidet ressurskrevende, er sandsteinen på en annen side et fint oppbevaringsmateriale. Dyret har råtnet vekk for lengst, men knoklene ligger igjen – én etter én – i sandsteinen.

Han sammenlikner det med et flyttelass med vannglass, der en putter bobleplast imellom, slik at de ikke slås sammen. Sandkornene legger seg i mellom knoklene på samme måte, slik at de unngår rifter og å klemmes sammen. Han forteller videre at paleontologene må ha et apparat rundt seg for å kunne gå løs på graveprosjekter som dette.

– Det gjelder å ha økonomiske ressurser. Både for å kunne grave opp skjelettet, og for å kunne preparere det etterpå. Det krever ekstremt mye jobb før en er i mål. Canada har dessuten strenge lover for utførelse, og fossilene tilhører staten. I USA er det derimot den private eiendomsretten som gjelder, sier han.

Gammel = tung

Hurum forteller at Tyrannosaurus rex-arten holdt til i Nord-Amerika. Hittil har forskere funnet rundt tjue noenlunde «hele» skjeletter her.

Dinosauren har fått navnet Scotty. (Foto: Amanda Kelley)

– Da snakker vi om over 50 prosent av dyrets skjelett. En finner også selvsagt mange enkelt-knokler. Tyrannosaurus rex er ikke lenger en uvanlig dinosaur, ettersom funnene er mange. Hvor mange som faktisk har eksistert er derimot umulig å si, sier han.

På spørsmål om hvorfor akkurat denne dinosauren rakk å bli så gammel, svarer Hurum at det nok er flaks. Aldersestimeringen på 28 år ble gjort ved at forskerne så på knoklenes struktur. Han forteller at det er mulig å bruke det som et estimat, ettersom knoklene blir grovere med tiden.

– Det som er funnet av Tyrannosaurus rex tidligere, er ofte unge individer. De har gjerne nådd maks lengde, men de er likevel ganske slanke. Her har vi derimot et voksent individ som har rukket å bli ordentlig tung. Det kan se ut til at Tyrannosaurus rexen har en maksimumslengde, mens vekten øker med alderen, avslutter han.

W. Scott Persons IV, Philip J. Currie, Gregory M. Erickson: An Older and Exceptionally Large Adult Specimen of Tyrannosaurus rex, The Anatomic Record. 21. mars 2019. Doi: https://doi.org/10.1002/ar.24118