Prat om sex og bæsj er blitt greit på trikken

Stadig flere av oss drar med oss smarttelefoner og laptoper ut i det offentlige rom, og bruker buss og trikk og kafé som om det var vår egen stue.

Publisert
"Smarttelefoneiere har en annen oppfatning av hva som passer seg å snakke om offentlig enn andre." (Illustrasjonsfoto: Istockphoto)
"Smarttelefoneiere har en annen oppfatning av hva som passer seg å snakke om offentlig enn andre." (Illustrasjonsfoto: Istockphoto)

– Joda, bæsjen hans var så fast og fin, altså. Litt sånn brungrønn i fargen, forteller den begeistrede moren høyt på telefonen mens du forsøker å nyte en kopp kaffe på kafeen.

Samtalen er ikke ment for deg, men for venninnen i den andre enden av telefonsamtalen, men både du og de andre kundene er ufrivillig innlemmet i beretningen om avkommets fortreffelige bleiebevegelser.

Ubehagelig?

Det er bare å venne seg til det, først som sist. Ny forskning viser nemlig at teknologien forandrer hvordan vi bruker de offentlige rommene vi beveger oss gjennom til daglig.

Både smarttelefonen og det trådløse signalet gjør at stadig flere av oss oppfatter offentlige områder som en forlengelse av vår private sfære. Forskerne mener vi må tenke nytt i designen av offentlige områder for gjøre plass til både teknologifantastene, og dem som mener at en kafé, det er stedet for nettopp kaffe.

Mindre brydd, og bryr seg mindre

Smarttelefonen har kommet for å bli, og stadig flere nordmenn bruker slike teknologiske vidundre i stedet for den gamle ringe-og-sende-SMS-telefonen.

Forskere fra Tel Aviv University i Israel har gjennomført en spørreundersøkelse med 150 mobilbrukere, der halvparten hadde en smarttelefon og resten en gammeldags mobil. Deltagerne ble spurt om hvordan de bruker telefonen på offentlige steder, i hjemmet, på skole eller jobb og på buss og trikk.

Resultatene viser at iPhone- og HTC-eierne tror det skapes en privat boble rundt dem når de bruker telefonen i offentlige rom:

Det er 70 prosent større sjanse for at smarttelefonbrukere mener at telefonen deres verner om deres privatliv enn at brukerne av andre telefontyper gjør det.

"Sjansen for at du synes det er flaut å snakke om intime tema på trikken er lavere hvis du har en smarttelefon, viser en ny undersøkelse. Andre rundt deg er kanskje ikke like begeistret." (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
"Sjansen for at du synes det er flaut å snakke om intime tema på trikken er lavere hvis du har en smarttelefon, viser en ny undersøkelse. Andre rundt deg er kanskje ikke like begeistret." (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Sjansen for at en smarttelefonbruker vil føle seg brydd av at andres mobilbruk på offentlige steder er bare halvparten så stor som for folk med eldre telefoner. Det var dessuten 20 prosent mindre sannsynlig at smarttelefonbrukerne oppfattet egne private telefonsamtaler som irriterende for folk rundt dem.

Fortapt uten telefonen

– Vi er på vei inn i en ny fase i utviklingen av offentlige og private sfærer, sier Tali Hatuka, leder for Tel Aviv universitets Laboratory of Contemporary Urban Design og en av studiens forfattere, i en pressemelding fra universitetet.

Smarttelefonbrukere følte seg også mer fortapt uten telefonen, viste studien.

Flertallet av de 75 smarttelefonbrukerne brukte ord som ”fortapt”, ”anspent” og ”ikke oppdatert” for å beskrive hvordan de ville følt seg hvis de mistet telefonen.

De som fortsatt bruker den gode, gamle Nokia 3310 beskrev heller en slik situasjon med mer positivt ladede ord, som ”frihet” og ”stillhet”.

Hatuka mener de fysiske områdene der vi bruker telefonene våre muligens må omdesignes, slik at de heller oppfordrer til personlig kontakt mellom mennesker enn til ”likes” og ”tweets”.

25 kroner gir ubegrenset bruksrett

Jenta som forteller høyt om hvor utrolig full hun var på byen i går, eller hvor liten tiss han fyren hun tok med seg hjem hadde, er imidlertid bare én del av historien.

En annen er den arbeidsnarkomane journalisten som synes det å jobbe på kontoret er kjedelig.

Hvorfor ikke bare ta med seg laptopen – og iPaden og telefonen og notatblokka også – på kafé og arbeide der? De har da også trådløst nett, og bedre kaffe enn kaffemaskinen på jobben.

En studie i tidsskriftet Journal of Service Research har nylig vist hvordan slike kunder kan skremme bort gjester og virke negativt på omsetningen for serveringssteder.

Forskerne bak studien, fra University of North Carolina, Greensboro og University of California, Irvine, mener det brygger til konflikt:

De kaller denne typen kunder ”first come/frist priority”-kunder eller ”rent-in-perpetuity”. Det kan oversettes til førsteprioritetskunder eller kunder med ubegrenset leierett.

Det kan være trivelig å endre sine jobbomgivelser iblant. Men hvor lenge er det egentlig greit at man har høylydte møter på offentlige steder? (Illustrasjonsfoto: Istockphoto)
Det kan være trivelig å endre sine jobbomgivelser iblant. Men hvor lenge er det egentlig greit at man har høylydte møter på offentlige steder? (Illustrasjonsfoto: Istockphoto)

Førsteprioritetskundene mener en kaffe latte til 25 kroner gir dem en ubegrenset bruksrett både til kafeens fysiske fasiliteter, som bord, stoler og strømuttak, og også til det trådløse nettet. Én slik kunde kan omgjøre et bord med plass til fire til en midlertidig kontorpult, skriver forskerne.

Forskjellige rom kan være løsning

– Konflikter oppstår når førsteprioritetskunder møter kunder som mener kafeen skal være et sted for å kjøpe kaféprodukter, skriver markedsføringsprofessorene Merlyn Griffiths og Mary Gilly i studien.

Mange kaféeiere har begynt å innse at disse kundene ikke nødvendigvis er så bra for inntjeningen, og de forsøker nå å finne måter å begrense den teknologiske erobringen av serveringsstedene sine.

Noen har innført begrensninger på hvor lenge en kunde kan bli sittende uten å kjøpe noe, mens andre har begrenset tilgangen til stedets trådløse nettverk.

Det blir stadig vanligere at kafeer tilbyr gratis trådløst nett i én time, heller enn en ubegrenset tilgang.

– Det første som må skje, er at eierne av disse stedene må bestemme seg for hva slags sted det er de ønsker å tilby kundene sine, skriver forskerne videre.

Også her tror nemlig forskerne at løsningen kan ligge i designens verden:

Alternative planløsninger og nye typer innredning kan være effektive måter å kommunisere hva slags kunder du ønsker deg.

Dermed kan man kanskje ha ett rom for moren som oppdaterer om prinsens sovevaner, og et annet for dem som synes avisa og en kopp kaffe er mer enn nok underholdning i seg selv.

Kilder:

M.A. Griffiths og M.C. Gilly (2012) Dibs! Customer Territorial Behavior. Journal of Service Research, vol. 15, nr. 12, side 131-194 (les sammendrag)

American Friends of Tel Aviv University: Smart Phones Are Changing Real World Privacy Settings (pressemelding, publisert 10. mai 2012)