Den smittehindrende tyggisen skal ha både konsistensen og smaken til en vanlig tyggis.

Forskere finner opp tyggis mot koronasmitte

– Ideen er morsom, sier norsk forsker.

Tiltakene for å bekjempe koronapandemien tar mange former. Nedstenging, munnbind, avstand og vaksiner. Et forskerteam i USA har nå kommet med et nytt alternativ: En tyggis.

Ifølge studien, publisert i tidsskriftet Molecular Therapy, skal tyggegummien kunne redusere mengden koronavirus i spyttet vårt, og dermed også risikoen for smitte.

Personer med kroniske lungesykdommer er blant dem som bør unngå bruk av munnbind. Kanskje kan en smittehindrende tyggis være et lurt substitutt.

Bekjempelse i munnhulen

– SARS-CoV-2 formerer seg i spyttkjertlene, og vi vet at når noen som er infisert nyser, hoster eller snakker, kan noe av viruset støtes ut og nå andre, sier en av forskerne bak studien, Henry Daniell, i en pressemelding.

Vaksinering har hatt god effekt mot alvorlig koronasykdom, men det har ikke stoppet smitteoverføring. Selv folk som er fullvaksinerte, kan bli smittet og deretter smitte andre.

Å bekjempe viruset i munnhulen kan derfor tenkes å være et steg i riktig retning når koronaviruset skal overvinnes.

Tyggisen som ble fremstilt av forskere ved University of Pennsylvania, inneholder en kopi av det såkalte ACE2-proteinet. Koronaviruset bruker dette proteinet til å feste seg til cellene våre, trenge inn og infisere dem.

Forskerne begynte å eksperimentere med kopien av ACE2-proteinet. De brukte vattpinner fra koronainfiserte pasienter og så hvordan viruspartiklene herfra festet seg til det kopierte proteinet. Det viste seg at virusmengden i prøvene ble redusert med mer enn 95 prosent.

Blokkerer viruset

– Ideen er morsom, sier Fridtjof Lund-Johansen, lege og forsker ved Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin på Rikshospitalet.

Fridtjof Lund-Johansen, lege og forsker ved Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin på Rikshospitalet, forteller at tyggisen har noen viktige begrensninger.

Han sier videre at konseptet er fornuftig fordi tyggegummien inneholder et kunstig fremstilt ACE2.

– Det tilsvarer reseptoren som viruset binder seg til på cellene våre. Man vil derfor kunne blokkere virusets evne til å trenge inn i cellene, sier Lund-Johansen.

Det er likevel noen viktige begrensninger.

– En del smitte overføres sannsynligvis med dråper fra munnhulen. Hvis man klarer å inaktivere virus i spyttet kan det sikkert ha en gunstig effekt, sier han.

Likevel er det sånn at SARS-CoV2 hovedsakelig formerer seg i luftveiene. Dråper vi sender ut ved pusting, hosting og nysing kommer fra andre steder enn bare munnhulen.

– Derfor er det tvilsomt om det å hemme virus i spyttet har veldig stor effekt, sier han.

Andre bruksområder

Han sier videre at en smittehindrende tyggis kan være interessant for andre typer smitte. For eksempel ved fekal-oral smitte som gir mage- og tarmsykdom.

– Her går smitten ofte fra avføring via hender, som så når munnen, og viruset svelges. En tyggegummi som inaktiverer viruset i munnhulen, kan tenkes å redusere smitte for den som tygger. Da må man i så fall finne reseptorer for disse virusene som fungerer på samme måte som ACE2, og som kan fremstilles som en ingrediens i tyggegummi, sier han.

Den smittehindrende tyggegummien er ikke til salgs enda. Forskerne vil gjøre flere undersøkelser før den potensielt kan nå butikkhyllene.

De to nederste rektanglene viser de korona-infiserte vattpinnene før og etter behandlingen med ACE2-proteinet.

Henry Daniell m.fl.: Debulking SARS-CoV-2 in saliva using angiotensin converting enzyme 2 in chewing gum to decrease oral virus transmission and infection. Molecular Therapy, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ymthe.2021.11.008