Funnet utenomjordisk liv?

Britiske forskere har funnet noe de mener er utenomjordisk liv, ifølge VG, som siterer avisa Independent. Funnet stammer riktignok ikke fra rommet, men fra et godt stykke opp i jordas atmosfære. Der har små organismer blitt samlet inn med en ballong.

Forskerne hevder at de rare små skapningene ikke kan komme fra jorda, men må stamme fra ett eller annet sted i rommet. Tester fra en tidligere fangst har antydet at de små fnuggene inneholder DNA.

Hypotesen er at det uvanlige livet – som nå for øvrig antas å være dødt – stammer fra en komet. Kanskje livet på jorda faktisk også stammer der utefra, siden det ser ut til å være DNA begge steder, spekulerer forskerne.

Det kan imidlertid være gode grunner til å la korka stå i sjampisen ei stund til. Andre forskere stiller seg tvilende til konklusjonene. Resultatene er i tillegg publisert i Journal of Cosmology, et tidsskrift med et temmelig tvilsomt rykte.

Publikasjonen har tidligere fått skarp kritikk nettopp for å ha sluppet inn andre artikler om påstått utenomjordisk liv. (forskning.no/is)