Rustrøde flekker og sår i barken er det første symptomet på at et tre er rammet. Herser du bøkeskogen i Larvik. (Foto: Thorfinn Bekkelund, Samfoto, NTB scanpix)

Importert plantesykdom angriper norske trær

Plantesykdommen Phytophtora har angrepet or og bøk flere steder i Norge. Den er nærmest umulig å bli kvitt og kan gjøre skade i store områder, advarer biologer.

I England har sykdommen ført til massedød av blåbær, og den har allerede inntatt Oslo sentrum, skriver Aftenposten. Phytophtora kan ta knekken på både skog, hager og parker

Gråor i fare

Or er spesielt utsatt for sykdommen, som blir tatt opp gjennom røttene og på den måten smitter trærne. I Sørkedalen i Oslo er gråoren i fare

– Jeg er veldig bekymret for forekomstene av gråor, både her og nasjonalt, sier forsker Venche Talgø ved Norsk institutt for bioøkonomi (Nibio). Hun påpeker at or har en viktig funksjon i naturen.

Rustrøde flekker og sår i barken er det første symptomet på at et tre er rammet. Flekkene blir etter hvert svarte, barken sprekker og løvet forsvinner. Til slutt dør treet. Blant hageplanter er det tujahekker og rododendron som oftest bærer Phytophtora-sporer.

Sykdommen har kommet til Norge via import av grøntanleggsplanter. De importeres med rotklumper og større mengder jord, hvor sporene kan ligge. Syke og døde planter som blir kastet i naturen kan bidra til å spre sykdommen videre.

Planter friske frø

Treslagene alm og ask står allerede på listen over truede arter, som følge av spredning av sykdommer med innførte treslag. Askeskuddsyke tar knekken på ask både her hjemme og i Europa. Nå ber forskere om hjelp til å registrere friske trær, skriver Nationen.

– Du kan hjelpe forskerne ved å lete opp friske asketrær, omgitt av syke naboer. Finner du et slikt, er det større sjanse for at nettopp den asken tåler sykdommen, forklarer Mari Mette Tollefsrud i Nibio. Registreringen kan gjøres på www.skogskader.no.

Forskere har tidligere gjort forsøk med å plante ut frø fra antatt friske asketrær. Nå skal innsamlingen av friske frø utvides. På sikt er målet å etablere en egen frøplantasje med friske trær.