Begonia er nøysom og finnes i utallige varianter. Det har gjort den til en populær, liten stueplante.

Verdens største begonia: 3,6 meter høy og 2,5 meter bred

Den lille stueplanten din har en gigantisk slektning i Tibet.

Det finnes omtrent 2000 kjente arter Begonia. Mange av dem er populære inneplanter, blant annet julegleden.

De finnes i alle slags farger på både blad og blomster. Men de gjør sjelden mye ut av seg, for begoniar blir sjelden særlig store.

Et eksemplar av Begonia gigantica var like bred som en menneske-neve.

3,6 meter høy

Men Begonia-familien er stor, så det ville vært rart om det ikke fantes unntak.

Ett veldig stort unntak er funnet i Tibet i Kina. Der fant kinesiske forskere et eksemplar av Begonia gigantica som var 3,6 meter høyt.

Feltarbeidet og funnene deres ble nylig publisert i en artikkel i tidsskriftet PhytoKeys og omtalt i en pressemelding fra Pensoft Publishers.

Det var i 2020 at forskerteamet var ute i felten for å undersøke begoniaer i Tibet. Daike Tian fikk øye på en gedigen plante i full blomst. Etter å ha undersøkt blomstene nærmere var han sikker på at det var snakk om en ny art av begonia.

Botanikerne måtte ta biltaket til hjelp for å klare å måle høyden på begoniaen.

12 centimeter rundt stammen

Botanikeren plukket med seg noen av de største eksemplarene han kunne finne. Den aller største var 3,6 meter høy og 12 centimeter i diameter.

Med den imponerende høyden var det ikke enkelt å få planten med seg hjem til Shanghai. Den måtte kuttes i fire biter.

Det nyttet ikke å transportere Begonia gigantica i sin fulle lengde.

Status som truet

Begonia gigantica vokser i skråninger langs bekker i opptil 1400 meter over havet. Den finnes ikke i store mengder, ifølge forskerne. Derfor har den fått status som truet på IUCNs liste over truede arter.

Begoniaen ble tørket og montert på en stor plate. På det bredeste ble den målt til 2,5 meter .

Og med det søkte de om innpass i Guiness World Records.

Begonia gigantica i blomst.

Dai-Ke Tian, Wen-Guang Wang, Li-Na Dong, Yan Xiao, Min-Min Zheng, Bin-Jie Ge. (2021). A new species (Begonia giganticaulis) of Begoniaceae from southern Xizang (Tibet) of China. PhytoKeys.