Til venstre et eksemplar av den nye edderkoppslekten Stormtropis. (Foto: Carlos Perafan) Til høyre stormtropper fra en Star Wars-utstilling i Tokyo. (Foto: Syaheir Azizan, Colourbox)

Ny edderkoppslekt oppkalt etter stormtroppene i Star Wars

De skal ikke være farlige for mennesker. Likevel knytter forskerne dem til The Dark Side.

Da forskere skulle undersøke hvordan det sto til med edderkoppfamilien Paratropidae i Colombia, fant de flere ukjente arter.

Fire av nykommerne skiller seg såpass mye fra de andre slektene i Paratropidae-familien at forskerne mente det eneste riktige var å etablere en helt ny kvist på slektstreet.

For ordens skyld: I motsetning til oss mennesker samles arter i slekter, og slekter inngår igjen i en familie.

Forskere går ikke av veien for å ha det litt gøy når de gir navn til nye arter. Denne gangen ville de gjerne leke litt med den allerede kjente Paratropidae-slekten Paratropis.

Dermed fikk den nye slekten navnet Stormtropis.

Den nyoppdagete edderkoppen Stormtropis muisca er funnet så høyt som 3400 meter over havet. (Foto: Carlos Perafan)

Tafatte bevegelser

Det er ingenting i den vitenskapelige beskrivelsen som tyder på at valget har noe å gjøre med de fryktede tyske stormtroppene fra 1. verdenskrig.

«Navnet Stormtropis er latinsk bøyning av substantivet Stormtrooper fra det oppdiktede Star Wars-universet», skriver forskerne.

For de som ikke har sett noen av filmene, skriver Wikipedia at «stormtroopers utgjør hovedkomponenten av bakkestyrkene i det galaktiske imperiet under lederskap av Palpatine og hans kommandører, derav Darth Vader og Grand Moff Tarkin».

Det er langt fra sikkert at de nyoppdagete edderkoppene ville vært særlig begeistret over navnevalget. Ikke bare på grunn av den åpenbare koblingen til den mørke siden, The Dark Side.

Forskerne skriver om soldatene at de ligner veldig på hverandre. De har en viss evne til å kamuflere seg, men med ukyndige og tafatte bevegelser.

«Akkurat som denne gruppen med edderkopper», skriver forskerne.

Stormtropis paisa. (Foto: Carlos Perafan)

Også oppkalt etter lokale urfolk

De fire stormtropp-artene heter Stormtropis muisca, Stormtropis parvum, Stormtropis paisa, Stormtropis colima.

Muisca er oppkalt etter urfolkstammen muisca som lever i samme område. Colima kommer fra muisca-språkets ord for kriger. Parvum betyr liten.

Paisa kommer ifølge forskerne fra det lokale navnet på folk fra Medellín-området, der arten holder til.

De har ikke fått norske navn ennå.

Perafan mfl: The first Paratropididae (Araneae, Mygalomorphae) from Colombia: new genus, species and records. ZooKeys, mars 2019, doi: 10.3897/zookeys.830.31433.