Ettåringer tar hensyn til voksnes sinne

Allerede i 15 måneders alder har barna sosial forståelse og selvkontroll.

11.10 2014 05:00

Et barn får en morsom leke. En voksen reagerer med sinne. Barnet nøler med å ta i bruk leken etterpå.

Dette er kort fortalt resultatet av et forsøk med barn som bare var 15 månender gamle. Forsøkene ble gjort på University of Washington i USA.

I følge en nyhetsmelding fra universitetet er forsøkene de første bevis på at spebarn er i stand til å oppfatte følelser og forstå motivene til andre mennesker.

Forsøkene viste at selv så små barn er i stand til å ha kontroll over egen oppførsel, men variasjonen fra barn til barn var stor. De mest impulsive barna hadde minst selvkontroll.

Sint voksen

I forsøkene satt en jevn blanding av smågutter og småpiker på fanget til foreldrene sine. De så en voksen på andre siden av bordet som viste hvordan forskjellige leker kunne brukes. Lekene hadde bevegelige deler og laget morsomme lyder. Barna så ivrig på, og lente seg fram og pekte noen ganger ivrig.

Så kom en annen voksen inn i rommet, og satte i gang en krangel med den som hadde vist fram leken. Den sinte voksne kalte bruken av leken for irriterende og plagsom.

Nølte når den sinte så på

Så inntok den sinte en av fire posisjoner. Enten forlot den sinte rommet, eller snudde seg vekk, eller satt vendt mot barnet men leste i et blad, eller satt og så på barnet. Hva ville så barnet gjøre med lekene?

I de tilfellene hvor den sinte så på barnet, nølte det i gjennomsnitt fire sekunder. Når barnet omsider tok leketøyet, var det ikke så ivrig etter å etterligne den voksne som hadde brukt det først.

Selvkontroll er viktig

Forskerne lot også foreldrene fylle ut et spørreskjema om hvor impulsivt barnet var. Svarene viste at de mest impulsive barna brydde seg minst om den sinte voksne.

Forskerne tror at disse resultatene fra 15 måneders alder kan få betydning for hvordan barnet utvikler seg videre, til og med skolemodningen. Derfor gjør de nå nye forsøk på de samme barna, som har kommet i skolealder.

- I siste instans ønsker vi barn som er velregulerte, som kan bruke flere typer påvirkning fra andre for å hjelpe dem å bestemme seg for hva de skal gjøre og ikke gjøre, sier førsteforfatteren bak studien, Betty Repacholi i nyhetsmeldingen.

Lenke og referanse:

Toddlers regulate behavior to avoid making adults angry, nyhetsmelding fra University of Washington

Betty M. Repacholi et.al: Infant, control thyself: Infants’ integration of multiple social cues to regulate their imitative behavior, Cognitive Development, vol. 32, okt-des 2014, pp. 46-57, DOI: 10.1016/j.cogdev.2014.04.004

Annonse

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Annonse