YouTube-kanalen Ryan ToysReview er en millionbusiness. Men hvor sårbare er innbringende nett-barnestjerner som ham? (Illustrasjonsfoto: REUTERS/Danny Moloshok)

Hvem passer på YouTube-barnestjernene?

De pakker ut leke på leke, og kler seg ut i glitter og pastell. Barnevideoene er ofte blant de mest sette på YouTube, fant forskere ut nylig. Men hvor opptatt er vi personvernet til ungene i videoene?

Du har kanskje sett de typiske unboxing-videoene. Synet av barn som pakker opp en nesten uendelig rekke nye, fargerike plastleker, fenger mange små seere

En av kanalene som poster slike videoer, har over 21 millioner abonnenter, og gutten i videoene brakte inn 22 millioner dollar i 2018, ifølge Forbes.

Og nylig viste en studie hvor populære videoer av barn er på YouTube.

Studien viser at videoer av barn som så ut til å være under 13 år, i gjennomsnitt fikk nesten tre ganger så mange visninger enn andre typer YouTube-videoer.

Og hvis disse videoene i tillegg rettet seg mot et barnepublikum, fikk de flere visninger enn noen annen type engelskspråklig YouTube-innhold som forskerne fanget opp, tyder undersøkelsen på.

Skjulte kanal-eiere

- Vi hadde en følelse av at slike videoer var ganske populære. Vi vet at mange foreldre lar barna sine se videoer på YouTube, sier en av forskerne ved Pew Research Center, Aaron Smith til nettstedet Wired.

Og selv om selve videoene med lekeåpning og fengende musikk regnes for å være barnevennlige, er det uvisst hva slag forhold barna i de innbringende og mye sette videoene, jobber under.

Det er flere typer barnevideoer med svimlende mange seere på YouTube, enten på hovednettstedet eller via YouTube Kids. For eksempel er den animerte videoen med farsottsangen Baby shark blitt sett godt over en milliard ganger.

Felles for de mest populære barnekanalene er at det er nesten umulig å finne ut hvem som eier dem, skrev avisa The Wall Street journal i april.

Både The Wall Street Journal og Wired har prøvd å finne eierne bak de ti mest populære barnekanalene på YouTube Kids, men bare lykkes å komme fram til én av dem, skriver Wired.

– Har blitt lite diskutert

I Norge lærer både foreldre og barn om nettvett. De lærer at det er viktig å beskytte seg selv og andre, og spesielt små barn, mot digital eksponering.

Men er vi like opptatt av de digitale rettighetene til internett-barna som blir sett av millioner av mennesker, inkludert av småbarn i Norge?

I Barn og medier-undersøkelsen til Medietilsynet oppgir 40 prosent av foreldrene at barna deres besøker YouTube regelmessig.

Medietilsynet er dessuten de som styrer den norske delen av et stor europeisk prosjekt som heter Safer Internet. Målet for prosjektet er å gi barn og unge en trygg og positiv digital hverdag, forteller prosjektleder og seniorrådgiver i Medietilsynet, Thomas Haugan-Hepsø.

– Hvordan barn og unges digitale rettigheter kan sikres og vernes best mulig er et av temaene som har fått økt oppmerksomhet de siste årene, og som prosjektet uten tvil vil ta mer tak i fremover, sier han til forskning.no.

Men så langt har ikke Medietilsynet sett spesifikt på fenomenet med barnestjerner på internett, og videoene har til nå blitt lite diskutert i det europeiske samarbeidet de er en del av, vedgår Haugan-Hepsø.

– Men det er klart at barna i disse videoene kan være utsatte og sårbare når det gjelder både personvernhensyn og identitet på nett, sier han.

– Vi kjenner ikke omfanget eller hvem som er avsenderne av mange av videoene. Det kan være mye i kulissene som vi ikke vet om, for eksempel hvordan innholdet blir brukt og hvordan de ivaretar barnas rettigheter.

– Bør beskyttes som barneskuespillere

Medieviter Kara Alaimo ved Hofstra University skriver i en kommentar på CNN at USA burde få en landsomfattende lov som beskytter YouTube-barn, på samme måte som Child Actors' bill i California beskytter barneskuespillere.

– Å være i disse videoene virker kanskje kult for barn nå, men det er grunn til å bekymre seg for om det å bygge opp internettberømmelse ikke er så bra for dem i det lange løp, skriver Alaimo.

Hun viser dessuten til at en mor nylig ble tiltalt for å ha tvunget barna sine til å være med YouTube-videoer, og straffet dem når de ikke opptrådte som hun ville.

– Nå trenger vi en føderal lov som sikrer at barn som regelmessig er i YouTube-videoer, får skolegang, at arbeidstiden begrenses, at arbeidsforholdene deres skal være sunne og at de skal være sikret i hvert fall en del av pengene som videoene deres tjener inn, skriver hun.

YouTube: – Ikke for barn under 13

YouTube står fast ved at plattformen aldri har vært ment for personer under 13 år, ifølge Wired.

Likevel tyder Pew-forskernes undersøkelse på at det er mye innhold både med og for barn på YouTube, og at svært mange ser på YouTube-videoer med barn under 13.

En talsperson for selskapet sier til Wired at de ikke vil si noe om metodene eller resultatene til forskerne, men at de mest populære video-kategoriene ofte er komedier, musikk, sport og gjør det selv-filmer.

Til The Wall Street Journal opplyste YouTube i april at videoskaperne på plattformen må ut med informasjon som adresse og telefonnummer for å få annonsepengene de tjener.

Selskapet sa også at de fokuserer på å følge med på innholdet snarere enn å følge med på skaperne, og at de tilbyr retningslinjer for hvordan man kan lage familievennlige videoer, ifølge den amerikanske avisen.

– Foreldre bør engasjere seg

Det er viktig at foreldre snakker med barna og følger med på hva de ser på YouTube, mener Thomas Haugan-Hepsø i Medietilsynet.

– På YouTube er det både brukergenerert og kommersielt drevet innhold. Her finnes produktplassering og innhold som ikke er egnet for de aller yngste.

– Det kan også i noen tilfeller være vanskelig å identifisere hvem som står bak og lager innholdet beregnet på barn, sier han.

Referanser:

A week in the life of popular YouTube channels, Pew Research Center

Powered by Labrador CMS