Trøtte barn risikerer overvekt

Barn som sover for lite risikerer å bli overvektige. Forskerne gir råd om hvordan barnet skal få nok søvn.

De fleste foreldre er smertelig klar over at trøtte unger lett blir sutrete og misfornøyde. Langt mer alvorlig er det likevel at barn som sover for lite også risikerer å bli overvektige.

Det går fram av en omfattende studie som nettopp er publisert i tidsskriftet SLEEP.

Som et armbåndsur

Forskerne fra New Zealand registrerte søvnmønsteret til hele 591 barn, helt fra de var nyfødte til de var sju år gamle.

For å finne ut hvor mye barna sov, brukte forskerne en metode som kalles aktigrafi. Med et lite instrument utformet omtrent som et armbåndsur, ble varigheten av barnas søvn registrert.

Denne metoden ble valgt fordi den ikke forstyrret eller påvirket barnas søvn.

Mindre om sommeren

I løpet av disse syv første leveårene sov barna i gjennomsnitt 10.1 timer per natt. Men forskerne ved University of Auckland i New Zealand fant at søvnlengden varierer ganske mye fra dag til dag, og fra årstid til årstid.

Søvnlengden var generelt kortere:

  • I helgene i forhold til ukedagene
  • Om sommeren enn om vinteren
  • Hos barn med yngre søsken
  • Hos barn som hadde leggetid etter kl. 21.00

- Faktisk var gjennomsnittlig søvnlengde 40 minutter lenger om vinteren enn om sommeren, og 31 minutter lengre i ukedagene i forhold til i helgene, kommenterer professor Ed Mitchell, som ledet undersøkelsen.

Overvekt

Men det var først når de gikk ned på individnivå og sammenlignet søvnlengde med overvekt, at forskerne gjorde de mest interessante funnene.

- Vi fant at barn som sover mindre enn ni timer per døgn, har tre ganger så stor risiko for å utvikle skadelig overvekt i forhold til de andre barna, skriver forskerne i studien.

I gjennomsnitt hadde barna med mindre søvn 3,3 prosent mer kroppsfett enn de som sov lenger.

Forskerne fant også at lite søvn var forbundet med større emosjonelle vansker hos barna.

Svært omfattende

- Fra før er det nesten ingen undersøkelser som har en så omfattende kartlegging av søvn hos barn. Studien viser at det å gi barnet sitt nok søvn kan være viktig strategi for å hindre utvikling av overvekt, kommenterer professor Mitchell.

Forskerne i New Zealand anbefaler at førskolebarn sover mellom 11 og 13 timer per natt, mens barn i tidlig skolealder kan klare seg med 10 til 11 timers søvn.

Tips om søvn

Men å gi barna sine nok søvn kan være lettere sagt enn gjort. Det er vanskelig å tvinge noen til å sove.

Forskerne peker derfor på følgende gode råd til foreldrene:

  • Lag en fast sengerutine, og sett av nok tid selv (10-30 minutter) for å få barnet ditt i søvn
  • Sørg for et rolig og trygt søvnmiljø.
  • Kommuniser og vær sammen med barnet før leggetid. Ikke la TV eller videospill gjøre jobben.
  • Ikke la barnet sovne i fanget ditt, eller mens du gir mat.
  • Pass på at barnet ikke får i seg koffein på kveldstid, for eksempel gjennom sjokolade eller brus
  • Vær oppmerksom på at visse medisiner (blant annet noen typer hostemedisin) også virker oppkvikkende, og kan ødelegge for søvn.

Vises i smilet

- Verdien av en god natts søvn er lett å lese i et barns glade smil og gode energi, mener forskerne ved University of Auckland i New Zealand.

For ikke å snakke om at også resten av familien får det bedre når barnet er uthvilt og fornøyd, og ikke trøtt og sur.

KILDE:

Prof. Ed Mithcell m.fl, University of Auckland, New Zealand.

Publisert i SLEEP

Powered by Labrador CMS